Socjologia kultury 2.2.5.M-03SK
Wyposażenie studentów w podstawowa wiedzę z zakresu socjologii kultury. Studenci zapoznają się z podstawowymi pojęciami, teoriami i koncepcjami wyjaśniającymi kulturowe uwarunkowania życia społecznego. Pracując na materiałach źródłowych studenci zapoznają się zarówno z klasycznymi, jak i współczesnym propozycjami teoretycznymi. Celem ćwiczeń jest także rozwinięcie umiejętności interpretowania współczesnych zjawisk i wydarzeń z perspektywy socjologicznej oraz uwrażliwienie na zróżnicowanie i nierówności społeczno-kulturowe.
Treści programowe
1.Rozumienie kultury. Pojęcie kultury. Kultura a natura. Kultura a społeczeństwo.
2.Normy i wartości kulturowe.
3.Przestrzeń i miejsce. Sacrum i profanum.
4.Komunikacja. Znaczenie języka. Komunikacja międzykulturowa
5.Wielokulturowość. Naród. Mniejszości narodowe, etniczne, religijne.
6.Stereotypy i uprzedzenia. Inny. Swoi i obcy.
7.Tożsamość społeczno-kulturowa. Tożsamości zbiorowe.
8.Reprodukcja kulturowa. Socjalizacja.
9.Codzienność i style życia. Subkultury, kontrkultury, kultury alternatywne.
10.Kultura masowa. Usieciowienie życia.
11.Uczestnictwo w kulturze. Instytucje kultury.
12.Teksty kultury (film, muzyka, literatura etc.)
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Zna podstawowe pojęcia, teorie i koncepcje związane z obszarem badawczym socjologii kultury / MEA_W04Posiada ogólną wiedzę o instytucjach kultury oraz o człowieku i kulturowych uwarunkowaniach podejmowanych przez niego działań / MEA_W04
Umiejętności
Rozumie i wyjaśnia znaczenie kultury w życiu człowieka i społeczeństw z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych / MEA_U12
Posiada umiejętność analizowania zależności pomiędzy kulturą a społeczeństwem oraz merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem dorobku naukowego różnych socjologów i badaczy kultury / MEA_U12
Kompetencje społeczne (postawy)
Rozumie potrzebę ciągłego zdobywania i pogłębiania wiedzy, rozwijania umiejętności oraz kompetencji zawodowych i społecznych / MEA_K01
Jest wrażliwy/a na kwestie związane z wielokulturowością, odmiennością i zróżnicowaniem społecznym oraz ma świadomość tradycji i dziedzictwa kultury / MEA_K05
W sposób odpowiedzialny, rzetelny i uczciwy podchodzi do wykonywania powierzonych zadań / MEA_K08
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium zaliczenia jest pisemna praca
Kryteria oceniania:20% - zaliczenie lektury10% - udział w zajęciach 25% - zaliczenie prac/zadań cząstkowych 45% - zaliczenie końcowe
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
P. Berger,T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa 1985.
A. Dąbrówka, M. Maryl, A. Wójtowicz, Teksty kultury uczestnictwa, Warszawa 2017.
M. Eliade, Sacrum i profanum, Warszawa 1999.
E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2000.
M. Golka, Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo dezinformacyjne, Warszawa 2008.
E.T., Hall, Poza kulturą, Warszawa 2001 – rozdział Paradoksy kultury.
A. Kłoskowska, Socjologia kultury, warszawa 2007.
E. Leach, Kultura i komunikowanie, Warszawa 2010.
M. Maffesoli, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2008.
G. Simmel, Obcy, (w:) Socjologia tegoż, lub (w:) Most i drzwi. Eseje. Warszawa 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: