Zespoły muzyczne 2.2.5.M-04ZM
Cele przedmiotu:
1. Kształtowanie wyobraźni muzycznej i wrażliwości estetycznej.
2. Doskonalenie swobodnej techniki wokalno – instrumentalnej ukierunkowanej na muzykę rozrywkową.
3. Poznawanie szeroko rozumianego repertuaru polskiej i zagranicznej muzyki rozrywkowej, z wyszczegółnieniem muzyki gospel.
4. Rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności akompaniamentu zespołowego do wybranych melodii muzyki rozrywkowej.
5. Rozwijanie umiejętności gry a vista.
6. Kształcenie umiejętności zespołowej pracy nad utworem.
7. Przygotowanie do muzykowania zespołowego.
8. Nauka synchronizacji wykonywanych partii z ruchem dyrygenckim.
Zakres tematów:
1. Utwór gospel
2. Utwór pop – gospel
3. Utwory w stylu muzyki gospel polskiej i zagranicznej muzyki rozrywkowej.
- wykonawstwo utworów gospelowych
- gra i śpiewanie a vista,
- transponowanie akompaniamentu,
- nauka akompaniamentu zespołowego,
- władanie niezbędnymi środkami wykonawczymi – odtwórstwo i improwizacja
- prawidłowe odczytanie tekstu muzycznego utworu, dokonanie
zespołowej analizy materiałowej i wykonawczej oraz wspólne, poprawne
wykonanie utworu
- znajomość notacji funkcyjnej obowiązującej w muzyce popularnej
- umiejętność zespołowej pracy na utworem
- umiejętność rozróżniania stylów muzycznych :
a) gospel
b) blues
c) swing
d) ballada soulowa
e) pop
f) funky
Zadania wykonawcze
- Zaznajomienie studentów z budową głosu ludzkiego i wybranych instrumentów, z wyszczególnieniem fortepianu, a
także z ich walorami brzmieniowymi oraz możliwościami kształtowania oraz doskonalenia brzmienia.
- Kontrola i korygowanie postawy studenta przy instrumencie oraz podczas śpiewania.
- Rozpoznanie zakresu umiejętności wykonawczych:
a) dźwięk – gatunek, prawidłowość wydobycia, wrażliwość
słuchowa-czuciowa na brzmienie
b) śpiew i gra na instrumencie– umiejętności, właściwości, swoboda;
c) gra a’vista – sprawność percepcji, możliwość prawidłowego
wykonania;
d) przeprowadzenie ewentualnej korekty w zależności od potrzeb.
- Ustalenie podstawowych zasad prawidłowego sposobu ćwiczenia,
osiągania swobody wykonawczej i wymaganego tempa :
a) stała praca nad dźwiękiem i prawidłowym sposobem jego
wydobycia ;
b) prawidłowa artykulacja legato, non legato, staccato i portato;
c) samokontrola słuchowo-czuciowa
d) wyrównanie brzmienia
e) precyzja w odczytywaniu tekstu muzycznego i jego realizacji
e) rozwijanie biegłości w realizacji motywów melodyczno-rytmicznych
- Kształcenie umiejętności
a) swoboda wykonawcza i wyrównywanie brzmienia we wszystkich
rejestrach;
b) gotowość do zmian form gry ( refleks słuchowo- ruchowy).
Zadania interpretacyjne
- Ustalenie zasad pracy nad interpretacją utworu:
a) ustalenie pojęcia tekstu muzycznego;
b) bezbłędne odczytanie tekstu jako punkt wyjściowy do pracy nad
utworem;
c) analiza materiałowa i wykonawcza obejmująca wiedzę o
kompozytorze, epoce i stylu oraz obraz artystyczny utworu i
środki wykonawcze;
d) sposoby opanowania pamięciowego
e) kolejność etapów pracy nad utworem
- Zadania związane z pracą nad interpretacją utworu :
a) dźwięk – wybór brzmienia;
b) ustalenie tempa finalnego;
c) tempo – pulsacja – metrum – rytm;
d) zróżnicowana artykulacja;
e) frazowanie – oddech, kulminacja;
f) znajomość struktury harmonicznej;
g) plan dynamiczny;
h) barwa dźwięku – kolorystyka;
i) łączenie środków interpretacyjnych;
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
MEA_W05 ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat historii i teorii muzyki różnych epok w kontekście ogólnych zjawisk kultury P6S_WG
MEA_W08 zna i rozumie podstawowe elementy dzieła muzycznego oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno- instrumentalnych różnych epok P6S_WG
MEA_W09 zna podstawowy repertuar w zakresie muzyki organowej lub fortepianowej różnych epok oraz muzyki wokalnej (ze szczególnym uwzględnieniem chorału gregoriańskiego i chóralistyki) P6S_WG
MEA_W12 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu zasad i teorii muzyki, podstawowych gatunków i form muzycznych (ze szczególnym uwzględnieniem muzyki religijnej), a także stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych P6S_WG
MEA_W17 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową, teoretyczną i praktyczną, w odniesieniu do prowadzenia zespołów wokalnych, instrumentalnych oraz wokalno- instrumentalnych w amatorskim ruchu muzycznym (głównie w środowiskach parafialnych), działalności muzycznej w instytucjach kultury oraz animacji kultury muzycznej w społeczeństwie P6S_WG/K
Umiejętności: student potrafi:
MEA_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swój warsztat naukowy oraz własne koncepcje artystyczne, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego bądź artystycznego P6S_UU
MEA_U05 potrafi rozpoznać, scharakteryzować oraz przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację (w zakresie teoretycznym i praktycznym) utworów muzycznych różnych epok z zastosowaniem typowych metod i stylów wykonawczych, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; orientuje się w twórczości najważniejszych kompozytorów, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków muzyki religijnej (wokalnej i organowej)P6S_UW
MEA_U09 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach zbiorowych (instytucje muzyczne i kulturalne, zespoły badawcze, zespoły muzyczne i inne grupy) P6S_UO
MEA_U10 opanował efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę oraz zna formy zachowań związane z występami publicznymi P6S_UO
MEA_U11 posiada prawidłowe nawyki dotyczące techniki i higieny posługiwania się głosem w zakresie mowy i śpiewu oraz świadomość prawidłowej postawy ciała przy śpiewie, grze na instrumencie i dyrygowaniu
P6S_UW
MEA_U18 zna i wykonuje podstawowy repertuar w zakresie muzyki organowej lub fortepianowej; zna i wykonuje podstawowy repertuar w zakresie muzyki
wokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem śpiewu gregoriańskiego i repertuaru chóralnego a cappella P6S_UW/O
MEA_U19 ma przygotowanie w zakresie edukacji i animacji muzycznej w odniesieniu do prowadzenia: zajęć umuzykalniających w placówkach pozaszkolnych, zespołów wokalnych, instrumentalnych oraz wokalno-instrumentalnych w amatorskim ruchu muzycznym (głównie w środowiskach parafialnych), działalności muzycznej w instytucjach kultury oraz animacji kultury muzycznej w społeczeństwie P6S_UO
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
MEA_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności P6S_KK
MEA_K02 posiada umiejętność animacji i kształtowania kultury muzycznej w środowiskach kościoła katolickiego (ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru muzycznego liturgii) oraz w różnych instytucjach kultury i mediach (kościelnych i świeckich) P6S_KO
MEA_K06 uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (koncerty,
przedstawienia operowe, występy zespołów folklorystycznych, spotkania z
artystami, warsztaty muzyczne) P6S_KO
MEA_K07 uczestniczy w organizacji oraz animacji życia muzycznego w parafiach oraz różnych instytucjach kultury, a także w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kultury chrześcijańskiej regionu, kraju i Europy P6S_KR
Kryteria oceniania
Prezentacja zrealizowanego programu.
Przy ustalaniu oceny bierze się pod uwagę następujące aspekty:
- obecność na zajęciach,
- praca własna studenta,
- bezbłędne odczytanie tekstu nutowego realizowanego materiału muzycznego
- umiejętność ustalenia właściwego stylu utworu w zależności od jego gatunku i czasu powstania,
- umiejętność zróżnicowania dynamiki, artykulacji i frazowania,
- umiejętność wykorzystania przez studenta własnej wyobraźni muzycznej,
- praktyka wykonawcza
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Ocenianie studentów kierunku muzykologia opiera się o Wewnątrzkatedralny System Oceniania
Praktyki zawodowe
- ćwiczenia praktyczne
- wspólna praca pedagoga i studentów nad
opracowywanym programem, po uprzednim wspólnym
rozczytaniu utworów
- praca nad wybranym materiałem muzycznym przy
wykorzystaniu powszechnie dostępnych nagrań wybranych
utworów w różnych ich opracowaniach,
- prezentacja utworów i dyskusja na temat interpretacji w
grupie studentów.
Literatura
Literatura:
Wybrane partytury przez dyrygenta zespołu dopasowane do możliwości grupy.
The Ultimate Gospel Book
The Ultimate Gospel Songbook
M. Levine ,The Jazz Theory Book, Sher Music Co.,
CA U.S.A, Los Angeles 1995.
M. Levine , The Jazz Piano Book, Petaluma Sher, 1989.
M. Morangelli ,A Reference For Jazz Theory, The Reel Score, LLC 2002.
B. Nettles, Harmony, Berklee College Of Music, Boston 1987.
J. Oleszkowicz, I Ty możesz improwizować, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 1997.
W. K. Olszewski, Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2009.
G. Sandor, O grze na fortepianie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
T. Świercz, Materiały do nauki improwizacji fortepianowej,
Gdańsk Wydawnictwo AM, 2007.
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania studenta i uwzględnia jego wiek, preferencje muzyczne oraz poziom wrażliwości na utwory.
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania studenta i uwzględnia jego wiek, preferencje muzyczne oraz poziom wrażliwości na utwory
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania zespołu muzycznego
B. Literatura uzupełniająca
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania zespołu muzycznego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: