Aranżacja II 2.2.5.M-06FA
Cele przedmiotu:
1. Kształtowanie wyobraźni muzycznej i wrażliwości estetycznej.
2. Doskonalenie swobodnej techniki aranżacji ukierunkowanej na muzykę rozrywkową.
3. Poznawanie szeroko rozumianego repertuaru polskiej i zagranicznej muzyki rozrywkowej.
4. Rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności komponowania i aranżowania wybranych utworów
5. Rozwijanie umiejętności czytania nut a vista oraz w różnych kluczach.
6. Kształcenie umiejętności zespołowej pracy nad utworem.
7. Przygotowanie do aranżacji wokalno - instrumentalnej.
8. Nauka synchronizacji wykonywanych partii solowych z partyturą.
9. Analiza partytur.
10. Analiza własnych prac studenta z wykorzystaniem technik kompozytorskich i aranżacyjnych.
Zakres tematów:
1. Wykonanie impresji opartej na kanwie harmonicznej
2. Aranżacja standardu muzyki rozrywkowej z wykorzystaniem kadencji harmonicznych.
3. Utwory aranżowane w polskiej i zagranicznej muzyce rozrywkowej.
4. Pisanie aranżacji na różne składy wokalno – instrumentalne.
5. Poznanie skal instrumentów ujętych w aranżacji.
6. Poznanie techniki aranżacyjnej w wersji komputerowej oraz ręcznej.
7. Znajomość notacji funkcyjnej obowiązującej w muzyce popularnej
8. Władanie niezbędnymi środkami wykonawczymi – odtwórstwo i improwizacja.
9. Prawidłowe odczytanie tekstu muzycznego utworu, dokonanie
zespołowej analizy materiałowej i wykonawczej oraz wspólne, poprawne
wykonanie zaaranżowanego utworu.
10. Umiejętność zespołowej pracy na utworem.
11. Umiejętność rozróżniania stylów muzycznych :
a) gospel
b) blues
c) swing
d) ballada soulowa
e) pop
f) funky
11. Tempo – pulsacja – metrum – rytm w aranżacji.
12. Zróżnicowana artykulacja w utworze aranżowanym w danym składzie instrumentalnym.
13. Frazowanie – oddech, kulminacja w partyturze i partiach solowych.
14. Znajomość struktury harmonicznej;
15. Plan dynamiczny w aranżacji.
16. Barwa dźwięku – kolorystyka w partyturze wykonywanej aranżacji utworu.
17. Łączenie środków interpretacyjnych w aranżacji.
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie:
MEA_W05 ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat historii
i teorii muzyki różnych epok w kontekście ogólnych zjawisk kultury P6S_WG
MEA_W08 zna i rozumie podstawowe elementy dzieła muzycznego oraz metody analizy, interpretacji i wartościowania dzieł instrumentalnych, wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych różnych epok P6S_WG
MEA_W09 zna podstawowy repertuar w zakresie muzyki organowej lub fortepianowej różnych epok oraz muzyki wokalnej (ze szczególnym uwzględnieniem chorału gregoriańskiego i chóralistyki) P6S_WG
MEA_W12ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu zasad
i teorii muzyki, podstawowych gatunków i form muzycznych (ze szczególnym uwzględnieniem muzyki religijnej), a także stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych P6S_WG
MEA_W17 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową, teoretyczną i praktyczną, w odniesieniu do prowadzenia zespołów wokalnych, instrumentalnych oraz wokalno-instrumentalnych w amatorskim ruchu muzycznym (głównie w środowiskach parafialnych), działalności muzycznej w instytucjach kultury oraz animacji kultury muzycznej w społeczeństwie P6S_WG/K
Umiejętności: student potrafi: MEA_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę
i rozwijać swój warsztat naukowy oraz własne koncepcje artystyczne, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego bądź artystycznego P6S_UU
MEA_U05 potrafi rozpoznać, scharakteryzować oraz przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację (w zakresie teoretycznym i praktycznym) utworów muzycznych różnych epok z zastosowaniem typowych metod i stylów wykonawczych, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, wartości estetycznych i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; orientuje się w twórczości najważniejszych kompozytorów, ze szczególnym uwzględnieniem gatunków muzyki religijnej (wokalnej i organowej) P6S_UW
MEA_U07 posiada umiejętność praktycznej realizacji konstrukcji polifonicznych zgodnie z regułami kontrapunktu oraz zasadami harmonii funkcyjnej, akompaniamentu liturgicznego i improwizacji organowej, a także aranżacji w różnych stylistykach z zakresu muzyki klasycznej i rozrywkowej oraz analizy harmonicznej wybranych utworów muzycznych P6S_UW
MEA_U09 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach zbiorowych (instytucje muzyczne i kulturalne, zespoły badawcze, zespoły muzyczne i inne grupy) P6S_UO
MEA_U10 opanował efektywne techniki ćwiczenia umożliwiające ciągły rozwój poprzez samodzielną pracę oraz zna formy zachowań związane z występami publicznymi P6S_UO
MEA_U11 posiada prawidłowe nawyki dotyczące techniki i higieny posługiwania się głosem w zakresie mowy i śpiewu oraz świadomość prawidłowej postawy ciała przy śpiewie, grze na instrumencie i dyrygowaniu P6S_UW
MEA_U18 zna i wykonuje podstawowy repertuar w zakresie muzyki organowej lub fortepianowej; zna i wykonuje podstawowy repertuar w zakresie muzyki wokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem śpiewu gregoriańskiego i repertuaru chóralnego a cappella P6S_UW/O
MEA_U19 ma przygotowanie w zakresie edukacji i animacji muzycznej w odniesieniu do prowadzenia: zajęć umuzykalniających w placówkach pozaszkolnych, zespołów wokalnych, instrumentalnych oraz wokalno-instrumentalnych w amatorskim ruchu muzycznym (głównie w środowiskach parafialnych), działalności muzycznej w instytucjach kultury oraz animacji kultury muzycznej w społeczeństwie P6S_UO
Kompetencje społeczne: student jest gotów do:
MEA_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego
i zdobywania umiejętności P6S_KK
MEA_K02 posiada umiejętność animacji i kształtowania kultury muzycznej
w środowiskach kościoła katolickiego (ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru muzycznego liturgii) oraz w różnych instytucjach kultury i mediach (kościelnych i świeckich) P6S_KO
MEA_K01 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego
i zdobywania umiejętności P6S_KK
MEA_K02 posiada umiejętność animacji i kształtowania kultury muzycznej
w środowiskach kościoła katolickiego (ze szczególnym uwzględnieniem wymiaru muzycznego liturgii) oraz w różnych instytucjach kultury i mediach (kościelnych i świeckich) P6S_KO
MEA_K06 uczestniczy w życiu muzycznym i różnych jego formach (koncerty, przedstawienia operowe, występy zespołów folklorystycznych, spotkania
z artystami, warsztaty muzyczne) P6S_KO
MEA_K07 uczestniczy w organizacji oraz animacji życia muzycznego
w parafiach oraz różnych instytucjach kultury, a także w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kultury chrześcijańskiej regionu, kraju i Europy P6S_KR
Kryteria oceniania
Prezentacja kompozycji i aranżacji.
Przy ustalaniu oceny bierze się pod uwagę następujące aspekty:
- obecność na zajęciach,
- praca własna studenta,
- bezbłędne odczytanie tekstu nutowego realizowanego materiału muzycznego
- umiejętność ustalenia właściwego stylu utworu w zależności od jego gatunku i czasu powstania,
- umiejętność zróżnicowania dynamiki, artykulacji
i frazowania,
- umiejętność wykorzystania przez studenta własnej wyobraźni muzycznej, skomponowanie impresji muzycznej w podanym składzie instrumentalnym
- praktyka wykonawcza
- umiejętność zapisu aranżacji w formie komputerowej oraz ręcznej
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Praca zaliczeniowa (efekty 1,2);
Zadania cząstkowe (efekty 3,4).
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie ocen cząstkowych (40%) i pracy zaliczeniowej (60%).
Ocenianie studentów kierunku Muzykologia opiera się o Wewnątrzkatedralny System Oceniania
Praktyki zawodowe
- ćwiczenia praktyczne
- wspólna praca pedagoga i studentów nad opracowywanym programem, po uprzednim wspólnym rozczytaniu utworów
- praca nad aranżacją przy wykorzystaniu powszechnie dostępnych partytur oraz nagrań wybranych utworów w różnych ich opracowaniach,
- prezentacja zaaranżowanych utworów i dyskusja na temat wykorzystanych środków przekazu w grupie studentów.
Literatura
Wybrane partytury przez dyrygenta zespołu dopasowane do możliwości grupy.
- Wojciech Olszewski - Sztuka aranżacji w muzyce jazzowej i rozrywkowej. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne, 2010.
- Dobbins Bill _ Jazz arranging and composing,a linear approach,Advance Music
- Garcia Russell –Das moderne Arrangement,Ed. Modern, Munchen 1961.
- Levine Mark – The jazz theory book, Sher Music Co., Petaluma, Ca 1995.
- Mancini Henry – Sounds and scores, N.Music Inc., Northridge 1967.
- Nestico Sammy – The Complete Arranger, Fenwood Music 1993 USA
- Pawłowski Józef – Podstawy instrumentacji, cz. I,II, PWM 1959.
- Rimski-Korsakow Mikołaj – Zasady instrumentacji, PWM, Kraków 1953,
- Romer Clinton – The art. Of music copying, The preparation of music for performance,
2 nd edition, Clinton H. Romer 1985.
- Russo William – Jazz composition and orchestration, The University of Chicago Press,Chicago and London 1968.
-Sebesky Don –The Contemporary Arranger, Alfred Publishing Co.,Sherman Oaks 1979.
- Wright Rayborn – Inside the score, Kendor Music
- Rick Lawn, JAZZ SCORES AND ANALYSIS, VOL. 1, Sher Music
- Rayburn Wright, INSIDE THE SCORE, Kendor Music;
- Z. Ciechan, ARANŻACJA, Centralny Ośrodek Metodyki Upowrzechniania Kultury, Warszawa 1972.
- K. Guzowski PODSTAWOWE ZAGADNIENIA INSTRUMENTACJI, AM Gdańsk;
- K. Stone, MUSIC NOTATION IN THE TWENTIETH CENTURY: A PRACTICAL GUIDEBOOK, New York, W. W. Norton, 1980.
- B. Schaeffer, WSTĘP DO KOMPOZYCJI, PWM Kraków, 1976.
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania studenta i uwzględnia jego wiek, preferencje muzyczne oraz poziom wrażliwości na utwory.
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania studenta i uwzględnia jego wiek, preferencje muzyczne oraz poziom wrażliwości na utwory.
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania grupy uczestniczącej w zajęciach
B. Literatura uzupełniająca
Dobór literatury zależy od stopnia zaawansowania grupy uczestniczącej w zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: