Kurs w języku nowożytnym 2.2.5.M-06KJN
Zakres tematów:
The Genres of Solo Piano Works by F. Chopin
1. Two strands of Chopin’s work: the public and the private
2. Genres and works
2.1. Dance miniatures and poems: polonaises, mazurkas, valtzes and other dances
2.2. Classical virtuosic forms: rondos nad variations
2.3. Figurational-expressive lyrical miniatures: etudes, preludes, impromptus
2.4. Ornamental-expressive lyrical miniatures: nocturnes, Berceuse, Barcarolle
2.5. Romantic-narrative genres: ballades, Fantasy, scherzos
2.6. The sonata cycle
3. Summary: elements, texture and form of solo piano works by F. Chopin
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
języki obce
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu muzykologii wśród nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (MEA_W01)
2. zna podstawową terminologię i posiada ogólną wiedzę z zakresu nauk humanistycznych (MEA_W02)
3. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu zasad i teorii muzyki, podstawowych gatunków i form muzycznych (ze szczególnym uwzględnieniem muzyki religijnej), a także stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych (MEA_W12)
Umiejętności: student potrafi
1. potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie muzykologii, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, w języku polskim i obcym (MEA_U13)
2. posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i w wybranym języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu muzykologii historycznej i systematycznej, instrumentologii oraz krytyki muzycznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnego dziedzictwa kulturowego (MEA_U14)
3. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i w wybranym języku obcym, dotyczących prezentacji wyników badań z zakresu muzykologii historycznej i systematycznej oraz instrumentologii, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem regionalnego dziedzictwa kulturowego, jak również umiejętność wygłoszenia prelekcji bądź komentarza w ramach koncertów i audycji muzycznych (MEA_U15)
4. ma umiejętności w zakresie wybranego języka obcego zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (MEA_U16)
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności (MEA_K01)
2. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie europejskiego i polskiego dziedzictwa kulturowego w zakresie kultury muzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju życia muzycznego na Śląsku (MEA_K05)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
zaliczenie pisemne (MEA_W01; MEA_W12; MEA_U14; MEA_U15)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
praca pisemna 100%
Literatura
Literatura:
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
A1. wykorzystywana podczas zajęć
Samson, Jim (1996). Chopin. Oxford: Oxford University Press.
Tomaszewski, Mieczysław (2015). Chopin: The Man, His Work and Its Resonance. Warsaw: The Fryderyk Chopin Institute.
Taruskin, Richard (2010). Music in the Nineteenth Century. Oxford: Oxford University Press.
A2. studiowana samodzielnie przez studenta
Samson, Jim (8 December 1994). The Cambridge Companion to Chopin. Cambridge: Cambridge University Press.
Milewski, Barbara (1999). "Chopin's Mazurkas and the Myth of the Folk", in 19th-Century Music, vol. 23, no. 2 (Autumn 1999), pp.113–35.
Kallberg, Jeffrey (2010). "The Harmony of the Tea Table: Gender and Ideology in the Piano Nocturne", in Representations, No. 39 (Summer, 1992), pp. 102–133.
Chen, Shu-fen Viola (2009). A Performer's Analysis of the Four Ballades by Frederic Chopin. ProQuest.
Eigeldinger, Jean-Jacques (1988). Chopin: Pianist and Teacher: As Seen by his Pupils. Cambridge: Cambridge University Press.
Leikin, Anatole (8 December 1994). "The sonatas". In Samson, Jim (ed.). The Cambridge Companion to Chopin. Cambridge Companions to Music. Cambridge University Press.
Taruskin, Richard (2010). Music in the Nineteenth Century. Oxford: Oxford University Press.
Goldberg, Halina (2004). The Age of Chopin: Interdisciplinary Inquiries. Indiana University Press.
Jones, J. Barrie (1998a). "Piano music for concert hall and salon c. 1830–1900", in David Rowland (ed.), The Cambridge Companion to the Piano, pp. 151–75. Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: