Multimedia a muzyka 2.2.5.M-06MAM
Zapoznanie z historią rozwoju, technikami i urządzeniami do rejestracji oraz odtwarzania dźwięku, w kontekście współzależności z rozwojem i ewolucją wykorzystujących je nauk i różnych dziedzin sztuki. Muzyka elektroniczna. Muzyka we współczesnej kulturze i cywilizacji
1. Dźwięk, jego cechy i sposób odbioru. Związki najstarszych badań z filozofią i teoriami o otaczającym świecie
2. Ludowe instrumenty muzyczne: od prymitywnych do wyrafinowanych sposobów praktycznego wykorzystania fizykalności Instrumenty profesjonalne, czyli ewolucja technologii
3. Mechaniczne odtwarzanie muzyki: „Zegary nie zgadzają się ze sobą”. Pierwsze pomysły na rzeczywistą rejestrację dźwięku – fonoautograf, fonograf, grafofon, patefon, gramofon – rewolucja na stulecia: mikrofon i głośnik, magnetofon drutowy – telegrafon, magnetofon szpulowy, kasetowy
4. Muzyka elektroniczna. Studia eksperymentalne
5. Film i dźwięk
6. Mono, stereo, dolby Sensurround i inne pomysły
7. Era cyfrowa czyli binarna albo zero i jedynka
8. Współczesne techniki realizacji nagrań. Technika mikrofonowa: rodzaje, zastosowania
9. Mp3 czyli najpopularniejsze oszustwo. Koniec ery fizycznych nośników?
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
1. zna podstawowe pojęcia i główne etapy rozwoju mediów masowych, ich klasyfikację oraz typologię; posiada uporządkowaną wiedzę na temat sposobów prezentacji tematyki muzycznej w różnorodnych przekazach medialnych (MEA_W18; P6S_WG)
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
2. posiada podstawową umiejętność korzystania z urządzeń służących rejestracji dźwięku (MEA_U20; P6S_UW)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
3. ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego zdobywania wiedzy, dokształcania się zawodowego i zdobywania umiejętności (MEA_K01; P6S_KK)
Kryteria oceniania
A. Formy zaliczenia (weryfikacja efektów uczenia się)
Udział w zajęciach (efekty 2)
Zaliczenie ustne (efekty 1,3)
B. Podstawowe kryteria ustalenia oceny
Ustalenie oceny końcowej na podstawie udziału w zajęciach (50%) i zaliczenia ustnego (50%).
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć
- A1. wykorzystywana podczas zajęć
- M. Kominek, Zaczęło się od fonografu, Kraków 1986
- S. Prószyński, Świat mechanizmów grających, Warszawa 1994
- A2. studiowana samodzielnie przez studenta
- J. P. Jackowski (red.), Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny – zachowanie – udostępnianie, Warszawa 2017
- J. P. Jackowski, Zachować dawne nagrania, Warszawa 2014
- D. L. Yewdall Dźwięk w filmie. Teoria i praktyka, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: