Warsztat badawczy pracownika socjalnego 2.3.04.KRK-04WBP
Sposoby i zasady redagowania prac naukowych w obszarze nauk społecznych. Analiza i interpretacja wyników badań zawartych w piśmiennictwie z zakresu pracy socjalnej. Pod-stawowe cechy, zasady i metody pracy naukowej w obszarze pracy socjalnej. Stanowiska i podejścia metodologiczne w badaniach społecznych. Orientacje badawcze, strategie i meto-dy badań w obszarze nauk społecznych. Interdyscyplinarny, wieloparadygmatyczny i transwersalny charakter badań społecznych. Planowanie procesu badawczego. Krytyczna analiza wyników badań w praktyce pracy socjalnej. Dobór i stosowanie procedur badawczych. Formułowanie problemów badawczych i hipotez oraz zmiennych i wskaźników. Dobór metod i technik badawczych adekwatnie do postawionych problemów badań. Samodzielnie opracowywanie narzędzi badawczych. Sposoby prezentacji i interpretacji wyników badań. Formułowanie wniosków badawczych przy wykorzystaniu metod i technik pozyskiwania informacji z uwzględnieniem poglądów innych autorów i własnych. Zastosowanie wybranych metod i technik pozyskiwania, gromadzenia, analizy i interpretacji zgromadzonego materiału informacyjnego. Formułowanie wstępnego tematu i koncepcji pracy własnej – prezentacja na forum grupy seminaryjnej. Podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W14 - Zna wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz identyfikowania prawidłowości i procesów zachodzących na gruncie struktur społecznych istotne dla wywoływania zamiany społecznej.
Umiejętności
K_U02 - Potrafi dokonać samodzielnej, interdyscyplinarnej analizy czynników, procesów i zjawisk społecznych w perspektywie wywoływania pożądanej zmiany społecznej. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną w praktyce.
K_U05 - Posiada elementarne umiejętności badawcze – potorfi zaprojektować i przeprowadzić proste badanie oraz właściwie opracowywać wyniki badania i wyciągać uzasadnione wnioski.
K_U15 - Posiada umiejętność przygotowania i redakcji prac pisemnych z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, prawidłowego aparatu pojęciowego, opartego o różnorodne źródła z zakresu pracy socjalnej i dyscyplin po-krewnych.
Kompetencje społeczne
K_K11 - Potrafi w sposób przedsiębiorczy wykorzystywać instrumenty pomocy społecznej w konstruowaniu i planowaniu działań społecznych, których celem jest zmiana sytuacji osób uzależnionych od pomocy i wsparcia ze strony państwa przy wykorzystaniu poznanych metod i technik pozyskiwania, gromadzenia, analizy i interpretacji zgromadzonego materiału informacyjnego.
Kryteria oceniania
Zaliczenia z oceną
Literatura
Maszke A. W., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
Wojciechowska R., Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: