Rodzinne poradnictwo socjalne 2.3.04.KRK-05RPS
Opanowanie podstawowych pojęć związanych z poradnictwem, Znajomość historii rozwoju poradnictwa rodzinnego. Charakterystyka rodzinnego poradnictwa socjalnego i zasady udzielania prawidłowej porady beneficjentom. Instytucje zatrudniające doradców rodzinnych. Osoba doradcy-umiejętności, znajomość form, metod i technik stosowanych w rodzinnym poradnictwie socjalnym. Rodzinne poradnictwo socjalne dla rodzin dysfunkcyjnych i w kryzysie.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W20 - Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.
Umiejętności
K_U03 - Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przed-miotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych.
K_U04 - Odwołując się do posiadanej wiedzy, wyników badań oraz analizy sytuacji z wykorzystaniem instrumentów specyficznych dla pracy socjalnej potrafi trafnie prognozować zagrożenia dotyczące sytuacji osób, rodzin, jak i w szerszych układach społecznych.
Kompetencje społeczne
K_K04 - W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczn-ści i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań.
K_K10 - W działaniu społecznym wyraża gotowość do poszukiwania twórczych i odważnych rozwiązań. Jest ambitny i przekonany o tym, że praca socjalna może być istotnym element rozwoju społeczności, jeżeli uprawiana jest w sposób pozbawiony rutyny, innowacyjny i kreatywny.
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach, przygotowanie gry dydaktycznej (sytuacyjnej)
Literatura
Auleytner J., Głąbicka K., Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków, Warszawa 2001.
Boland H., Podstawy komunikowania w doradztwie, Poznań 1995.
Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice.
Lalak D., Pilch T., Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.
Deissler K., Terapia systemowa jako dialog, Kraków 1998.
Kalinowska E., Kargulowa A., Wojtasik B.(red.), Wrocław 2003.
Kargulowa A. (red.), Poradnictwo wobec złożoności problemów człowieka i świata, Wrocław 1990.
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa. Podręcznik akademicki, Warszawa 2004.
Marzec-Holka K. (red.), Pomoc społeczna. Praca socjalna. Teoria i praktyka. T. I i II, Bydgoszcz 2003, 2004.
Wojtasik B., Kargulowa A. (red.), Doradca-profesja, pasja, powołanie? Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: