Public relations w pracy socjalnej 2.3.04.KRK-06PRPS
Teoretyczne podstawy public relations (koncepcje public relations, pojęcie opinii publicznej; analiza wybranych pojęć z obszaru narzędzia media relations); wizerunek; wewnętrzne public relations (tworzenie pozytywnego wizerunku instytucji w grupie kadry kierowniczej, pracowników, wolontariuszy instytucji pomocowych); zewnętrzne public relations (podmioty zewnętrznej public relations – charakterystyka relacji PR wobec wybranych podmiotów zewnętrznych, władze lokalne, klienci instytucji pomocy i integracji społecznej, lokalne media, organizacje pozarządowe, lokalny biznes, instytucje kościelne, liderzy społeczności, otoczenie społeczne w skali makro); budowanie systemów informacji i komunikacji (w tym wizualnej i elektronicznej); formy public relations (forma prasowa, telewizyjna, radiowa, wydawnicza, wystawiennicza, pocztowa); spotkania, lobbing, zwiedzanie, forma upominkowa, świadczenia charytatywne; sponsoring, kontakty z liderami opinii oraz organizacjami, kontakty z lokalną władzą; kampanie społeczne; druk i dystrybucja ulotek, biuletynów, folderów, plakatów, materiałów informacyjnych i promocyjnych, strona internetowa zawierająca materiał informacyjny oraz multimedia; wizyty studyjne, komunikaty; publikacja i wysyłka materiałów informacyjnych w wersji elektronicznej, wykorzystanie serwisów społecznościowych, szkolenia, spotkania informacyjne; organizacja eventów (np. prezentacje, wystawy, wywieszenie posteru), działanie punktów informacyjnych infolinia, dzień otwarty, piknik, kontakty bezpośrednie, punkt informacyjna; podstawowe narzędzia media relations; media (kontakty z dziennikarzami, zapraszanie dziennikarzy i dostarczanie materiałów, przekazywanie informacji, udzielanie wywiadów, organizowanie konferencji prasowych imprezy i działania, udział w dyskusjach, materiały promocyjne i reklamowe wywiad okolicznościowy w gazecie, relacja telewizyjna z imprezy, , zaproszenie dziennikarzy na uroczystości; podstawowe narzędzia media relations spotkania, debaty radiowe i telewizyjne; podstawowe narzędzia media relations informacja prasowa; podstawowe narzędzia media relations program radiowy]; podstawowe narzędzia media relations stała rubryka w gazecie lokalnej itp.; przygotowywanie materiałów dla mediów; przygotowanie tekstu promującego instytucje pomocy i integracji społecznej w czasopiśmie; tworzenie strategii public relations instytucji pomocy społecznej; public relations jako element zarządzania jednostką pomocy społecznej; reklama społeczna -istota i założenia reklamy społecznej, różnice pomiędzy reklamą komercyjną a reklamą społeczną, reklama społeczna- różnice pomiędzy reklamą komercyjną a reklamą społeczną.
W cyklu 2023/24-L:
C.1 Student pozna podstawy teoretyczne public relations, |
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Black S., Public Relations, Kraków: 2003.
Public relations we współczesnym świecie: między służbą organizacji
i społeczeństwu, red. J. Olędzki, Warszawa 2011.
Tworzydło D., Kuca P., Relacje z mediami w samorządach: teoria i praktyka, Rzeszów 2010
| Ogólnie: Black S., Public Relations, Kraków 2003.
Public relations we współczesnym świecie: między służbą organizacji i społeczeństwu, red. J. Olędzki, Warszawa 2011.
Tworzydło D., Kuca P., Relacje z mediami w samorządach: teoria i praktyka, Rzeszów 2010.
| W cyklu 2023/24-L: Black S., Public Relations, Kraków: 2003.
Public relations we współczesnym świecie: między służbą organizacji
i społeczeństwu, red. J. Olędzki, Warszawa 2011.
Tworzydło D., Kuca P., Relacje z mediami w samorządach: teoria i praktyka, Rzeszów 2010
|
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
W cyklu 2022/23-L: Realizowany w terenie Realizowany w sali | Ogólnie: Realizowany w sali Realizowany w terenie | W cyklu 2023/24-L: Realizowany w sali Realizowany w terenie |
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W26 Właściwie komunikuje się z uczestnikami różnorodnych relacji społecznych, korzystając z podstawowej wiedzy o komunikacji społecznej.
Umiejętności
K_U16 Potrafi przygotować i poprowadzić różnorodne formy wystąpień ustnych w zakresie problematyki działania społecznego, odwołując się do wiedzy i informacji pochodzącej z różnych źródeł.
K_U20 Właściwie posługuje się nowoczesnymi technologiami informatycznymi. Potrafi wykorzystać możliwości współczesnej techniki na gruncie profesjonalnego działania społecznego.
Kompetencje społeczne
K_K07 Potrafi aktywnie współuczestniczyć w przygotowaniu i przeprowadzeniu projektów społecznych. Umie projektować i tworzyć sieci partnerów społecznych niezbędne dla ich realizacji.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: aktywność oraz prezentacja wybranych kwestii problemowych, wykonanie planu kampanii promującej jakieś wydarzenie społeczne, opracowanie autorskiego tekstu do czasopisma społecznego
Literatura
Budzyński W., Public relations, strategia i nowe techniki kreowania wizerunku, Warszawa 2008.
Flis J., Samorządowe public relations, Kraków 2007.
Kochan N., Pojedynek na słowa, Kraków 2012.
Kordasiewicz S, Ołdak T., (red.), Wystąpienia publiczne. Kontakty z mediami. Spotkania. Podręcznik dla osób reprezentujących instytucje i organizacje, Warszawa 2013.
Leary M., Wywieranie wrażenia na innych, Gdańsk 2012.
Schenkler I., Herrling T., Relacje z mediami, Warszawa 2009
Szyszka M., Kształtowanie wizerunku instytucji pomocy społecznej w mediach, Warszawa 2012.
W cyklu 2023/24-L:
1. Budzyński W., Public relations, strategia i nowe techniki kreowania wizerunku, Poltext, Warszawa 2008 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: