Profilaktyka społeczna 2.3.04.Z.KRK-03PRS
Tematyka wykładów: pojęcie profilaktyki, profilaktyka tradycyjna a profilaktyka współczesna, profilaktyka pozytywna a profilaktyka negatywna, diagnoza a profilaktyka, czynniki chroniące i czynniki ryzyka, poziomy i rodzaje oddziaływań profilaktycznych, strategie oddziaływań profilaktycznych, standardy oddziaływań profilaktycznych, obszary oddziaływań profilaktycznych, profilaktyka w rodzinie, w szkole, w środowisku rówieśniczym, w społeczności lokalnej.
Tematyka ćwiczeń: kompetencje pedagoga-profilaktyka, zasady konstruowania programów profilaktycznych, skuteczność programów profilaktycznych, prezentacja programów profilaktycznych.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W03 Posiada wiedzę o kluczowych problemach i kwestiach Społecznych w perspektywie interdyscyplinarnej.
K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.
Umiejętności
K_U03 Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych.
K_U07 Potrafi opracowywać i wdrażać sposoby interwencji socjalnej z wykorzystaniem instrumentów formalnych (prawnych, instytucjonalnych), jak i metodycznych opartych o metody, techniki i formy pracy socjalnej.
K_U10 Potrafi skutecznie reprezentować interesy osób i grup wykluczonych, stając się ich rzecznikiem w warunkach zmian socjo-strukturalnych, politycznych i ekonomicznych.
K_U17 Potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić zajęcia z zakresu promocji zdrowia, rekreacji lub wybrane zajęcia sportowe.
Kompetencje społeczne
K_K06 Z przekonaniem angażuje się w działania przeciwdziałające nierównościom społecznym, politycznym i ekonomicznym, odwołując się do idei sprawiedliwości społecznej.
Kryteria oceniania
Praca pisemna (esej, referat), udział w dyskusji, aktywność na zajęciach.
Literatura
Deptuła M., Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa 2021.
Dobrychłop, A., Jędrzejko, M. Z., Kania, S., Kasprzak, K., Matejek, J., Prufer, P., Sarzała, D., Sieroń, R. B., Szwedzik, A., Taper, A., Zachowania ryzykowne nastolatków. Nowa ja-kość ryzyka-ryzyka wielowymiarowe. Ujęcie socjopedagogiczne. Warszawa-Milanówek 2017.
Europejskie standardy jakości w profilaktyce uzależnień od narkotyków, Warszawa 2011.
Gaś Z. B., Profilaktyka w szkole, Warszawa 2006.
Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych, Kraków 2009.
Kowalski M., Śliwa S., Kania S., (red.), Profilaktyka społeczna – edukacja – zdrowie, Twór-cze wiązanie teorii i praktyki, Zielona Góra 2018.
Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.
Ostaszewski K., Zachowania ryzykowne w perspektywie mechanizmów resilience, Warszawa 2014.
Szymańska J. Programy profilaktyczne, Warszawa 2012.
Wojcieszek K., Człowiek spotyka alkohol, Kraków 2010.
Wojcieszek K., Optymalizacja profilaktyki problemów alkoholowych, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: