Techniki i narzędzia diagnozowania w pracy socjalnej 2.3.04.Z.KRK-04TND
Zapoznanie z technikami i narzędziami w celu zdiagnozowania sytuacji klienta pomocy społecznej. Zapoznanie z zasadami stosowania wywiadu motywacyjnego. Charakterystyka rodzinnego wywiadu środowiskowego. Kontrakt socjalny zasady i sposoby spisania. Techni-ki zdobywania informacji od klienta. Metoda biograficzna jako badanie dokumentów oso-bistych. Przygotowanie wywiadu motywacyjnego. Dostosowanie metod, technik i narzędzi rozmowy w konkretnej sytuacji klienta. Przeprowadzenie rodzinnego wywiadu środowisko-wego. Spisanie kontraktu socjalnego. Opracowywanie danych zebranych za pomocą okre-ślonych technik i narzędzi w celu zdiagnozowania sytuacji klienta.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Biblioteka Pracownika Socjalnego, Wyd. „Śląsk”, Katowice
Kordasiewicz S.: Historyczna i międzynarodowa perspektywa mediacji. [W:] Mediacje – teoria i praktyka. Red. E. Gmurzyńska, R. Morek. Oficyna a Wolters Kluwer business, War-szawa 2009.
Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków, [w:] Pedago-gika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.
Lewicka A., Grudziewska E.: Mediacja sądowa alternatywna metoda resocjalizacyjna? Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.
Pieckowski S.: Mediacja w sprawach cywilnych. Wydawnictwo Difin, Warszawa 2006.
Spyrka-Chlipała R., Metoda pracy z indywidualnym przypadkiem, [w:] Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012.
Spyrka-Chlipała R., Pracownik socjalny-zawód interdyscyplinarny, „Studia Scientifica Fa-cultatis Paedagogicae”, nr 3, Ruzomberok 2012.
Sztumski J.: Wstęp do metod i technik badań społecznych. Wyd. „Śląsk”, Katowice 2005
Tabernacka M.: Negocjacje i mediacje w sferze publicznej. Oficyna a Wolters Kluwer busi-ness, Warszawa 2009.
Zienkiewicz A.: Studium mediacji. Od teorii ku praktyce., Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.
| Ogólnie: Biblioteka Pracownika Socjalnego, Katowice
Kordasiewicz S., Historyczna i międzynarodowa perspektywa mediacji. [W:] Mediacje – teoria i praktyka. Red. E. Gmurzyńska, R. Morek, Warszawa 2009.
Lalak D., Teoretyczny i praktyczny sens metody indywidualnych przypadków, [w:] Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995.
Lewicka A., Grudziewska E., Mediacja sądowa alternatywna metoda resocjalizacyjna? Lu-blin 2010.
Pieckowski S., Mediacja w sprawach cywilnych, Warszawa 2006.
Spyrka-Chlipała R., Metoda pracy z indywidualnym przypadkiem, [w:] Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012.
Spyrka-Chlipała R., Pracownik socjalny-zawód interdyscyplinarny, „Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae”, nr 3, Ruzomberok 2012.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
Tabernacka M., Negocjacje i mediacje w sferze publicznej, Warszawa 2009.
Zienkiewicz A., Studium mediacji. Od teorii ku praktyce, Warszawa 2007.
|
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W20 Ma ogólną wiedzę dotyczącą rozpoznawania i interwencji na rzecz osiągania celów rozwojowych, ochronnych, prewencyjnych i terapeutycznych w zależności od zogniskowania problemu.
Umiejętności
K_U03 Potrafi w podstawowym zakresie dokonać diagnozy sytuacji, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych.
Kompetencje społeczne
K_K02 W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań.
K_K08 Promuje postawy szacunku wobec każdego człowieka, odpowiedzialności między członkami społeczeństwa, idee współpracy i zaangażowania obywateli na rzecz przekształcania środowiska życia w wymiarze regionalnym, krajowym i międzynarodowym
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia wykładów: (problemowy, prezentacje multimedialne, dyskusja),
Metody prowadzenia ćwiczeń: dyskusja, warsztat, analiza materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne.
Forma zaliczenia zajęć
Wykład: Wykład – egzamin
Ćwiczenia: zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach,
Egzamin (mi.55% pkt), prezentacja multimedialna (60%), przygotowanie i przeprowadzanie referatu (20%), aktywność na zajęciach (20%).
Literatura
Prandota-Prandecka E., Kontrakt socjalny jako narzędzie rozwiązywania trudnej sytuacji życiowej beneficjenta pomocy społecznej – zagadnienia wybrane, [w:] Umowy w administracji, red. L. Dziewięcka-Bokun, J. Boć, Wrocław 2008.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 8 czerwca 2012 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego (Dz.U.2012.712).
Sierpowska I, Ustawa o pomocy społecznej. Komentarz, Kraków 2007.
Sierpowska I., Pomoc społeczna. Przepisy z wprowadzeniem, Warszawa 2006.
Spyrka-Chlipała R., Kontrakt socjalny, Pracownik socjalny wobec wyzwań współczesności, red. T. W. Gierat, E. Kucharska, A. Grudziński, Kraków 2012.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.).
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 33.
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092).
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011 r. Nr 231, poz. 1375).
Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodzin, Opole 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: