Biomedyczne podstawy rozwoju 2.3.06.D5.01-INPBPR
Wykład: Rozwój i jego aspekty. Okresy rozwoju ontogenetycznego człowieka. Czynniki rozwoju osobniczego. Ontogeneza-rozwój struktury i funkcji. Zaburzenia w rozwoju somatycznym. Diagnostyka chorób genetycznych. Rodzinne uwarunkowania występowania chorób jednogenowych. Choroby genetyczne. Wrodzone wady rozwojowe. Problemy wieku starszego.
Ćwiczenia:Rozwój dziecka a determinujące właściwości rodziców. Etapy rozwoju fizycznego: rozwój wewnątrzmaciczny i poród, wcześniactwo, okres noworodkowy, okres niemowlęcy, okres poniemowlęcy, okres szkolny, okres dojrzewania, okres starości. Rozwój układów w ontogenezie: narządów ruchu, oddechowego, krążenia, pokarmowego, rozrodczego, nerwowego, narządów zmysłów, trawiennego, odpornościowego. Charakterystyka wybranych zaburzeń w rozwoju somatycznym: zespół Downa, zespół Klinefeltera, zespół, Tunera, zespół łamliwego chromosomu X, zespół miauczenia kota, mukowiscydoza, toksoplazmoza, konflikt serologiczny.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – posiada wiedzę dotyczącą rozwoju człowieka oraz istoty zdrowia a także dysfunkcjonalności organizmu ludzkiego; harmonii i dysharmonii rozwoju
W 2 – posiada wiedzę dotyczącą czynników rozwoju osobniczego; ontogenetycznego rozwoju człowieka; etapów rozwoju fizycznego; rozwoju poszczególnych układów w ontogenezie
W 3 – posiada wiedzę dotyczącą etiologii zaburzeń rozwojowych i ich konsekwencji; patologii rozwoju człowieka w różnych okresach rozwojowych.
U 1 –potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w celu krytycznej analizy i syntezy mającej na celu rozwiązywanie problemów edukacyjnych, wychowawczych i rehabilitacyjnych, terapeutycznych i pomocowych w odniesieniu do osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności
U 2 –potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w celu diagnozowania i projektowania działań praktycznych; w tym szczególnie w zakresie rozpoznawania objawów wskazujących na występowanie zaburzeń lub niepełnosprawności
U 3 –potrafi współpracować z rodziną i specjalistami w zakresie organizacji działań na rzecz rozwoju i podwyższania potencjału rozwojowego osób z niepełnosprawnością
K 1 – ma dużą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; odznacza się wytrwałością
K 2 – angażuje się we współpracę z uczestnikami procesu edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wsparcia
K 3 – jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: Odpowiedzi ustne, udział w dyskusji, projekty grupowe, wykonanie zadania
Wykłady: Egamin
Literatura
1. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K., Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2012.
2. Doleżych B., Łaszczyca P. (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008.
3. Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i fizjologia człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003.
4. Jaczewski A. (red.), Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.
5. Jopkiewicz A., Suliga E., Biologiczne podstawy rozwoju człowieka, Wydawnictwo Instytutu Technologii i Eksploatacji, Radom-Kielce 1998.
6. Wolański N., Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: