Pedagogika ogólna 2.3.06.D5.01-INPPEO
Enkulturacja, socjalizacja, wychowanie, zachowanie, uczenie się, kształcenie, rozwój, instytucja, działanie, działanie społeczne, środowisko wychowawcze, nowe kategorie pojęciowe w wychowaniu: tożsamość, ambiwalencja, decentracja. Związek pedagogiki z innymi naukami.
Wychowanie jako proces, jako działanie Zasady wychowania cechy wychowania, jego złożoność, intencjonalność, długotrwałość, relatywność
Metodologia badań pedagogicznych. Podstawowe metody, techniki i narzędzia badawcze Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych. ; Znaczenie rodziny we współczesnym procesie wychowania. Rodzina dysfunkcyjna, niepełna, toksyczna, ryzyka. Problemy funkcjonowania współczesnej rodziny. Nowe typy rodzin ich sposoby funkcjonowania i wypełniania ról (rodziny migracyjne, światowe). Pedagogika wobec wielokulturowości Pedagogika Marii Montessori. Jak kochać i wychowywać dziecko? Nowe obszary edukacji i pedagogiki- edukacja i reklama, popkultura, edukacja i media, edukacja i przestrzeń Zakłócenia i bariery w relacjach międzyludzkich w dobie społeczeństwa informatycznego, wiedzy. Rola nauczyciela w społeczeństwie wiedzy.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1. K_W01–student na poziomie rozszerzonym zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych
W 2. K_W03 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
W 3. K_W05 Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę
U 1. K_U02 student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
U 2. K_U02 potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych
U 3 K_U09 potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych
oK 1 - K_K02 student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
K 2 - K_K04 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
Dyskusja,
odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach, egzamin.
Literatura
Górniewicz J. Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia, Olsztyn 1997.
Hejnicka-Bezwińska T., W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Bydgoszcz 1989.
Kwiatkowska H. (red.). Ewolucja tożsamości pedagogiki. Warszawa 2000.
Kwieciński Z. Witkowski L. Spory o edukację. Warszawa – Toruń 2003.
Pedagogika. Podręcznik akademicki tom I, red.Kwieciński Z. Śliwerski, B. Warszawa 2004.
Pedagogika Ogólna Problemy aksjologiczne red. T. Kukułowicz, M. Nowak Lublin 1997.
Pedagogika Podstawy nauk o wychowaniu t. I red. B. Śliwerski Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: