Procesy komunikacji społecznej 2.3.06.D5.01-INPPKS
Wykład:
1. Komunikowanie społeczne: społeczny kontekst komunikacji, przebieg procesu komunikacji, przesłania i kanały komunikacyjne, nadawca – odbiorca, kodowanie – dekodowanie, cele komunikowania, style komunikowania, reguły komunikowania, sposoby komunikowania, zniekształcenia informacji – (komunikacja jednokierunkowa i dwukierunkowa), cechy efektywnego komunikowania, błędy w komunikowaniu, techniki usprawniające komunikację interpersonalną.
2. „Ja” w procesie komunikowania: rozwijanie świadomości siebie, poczucie własnej wartości, komunikaty „ja”.
3.Percepcja i słuchanie: proces percepcji, odczuwanie, organizowanie, interpretowanie bodźców, uprzedzenia i stereotypy, motywy słuchania, przeszkody skutecznego słuchania, słuchanie aktywne, techniki aktywnego słuchania, parafrazy.
Ćwiczenia:
1. Komunikaty werbalne: język jako system znaczeń i instrument myślenia oraz komunikowania, przeszkody w komunikowaniu się, komunikowanie emocji.
2. Komunikaty niewerbalne: kinezjetyka, proksemika dystanse przestrzenne, parajęzyk, mimika twarzy, gestykulacja.
3. Relacje międzyludzkie: nawiązywanie kontaktu, korzyści i koszty więzi międzyludzkich, metody wychodzenia z negatywnych modeli.
4.Negocjowanie: konflikty interpersonalne, sposoby kontrolowania gniewu i agresji, style rozwiązywania konfliktów, zasady komunikowania się w negocjacjach, metoda obustronnego zysku jako umiejętność potrzebna do zwalczania konfliktu.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – Student zna mechanizmy komunikacji społecznej.
W 2 – posiada wiedzę na temat komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
W 3 – ma wiedzę na temat negocjacji i skutecznego procesu negocjacji oraz kreowania wizerunku.
U 1 - Student umie nawiązać i utrzymać proces komunikacji.
U 2 - potrafi skutecznie się porozumiewać oraz negocjować w oparciu o zasady skutecznej komunikacji i negocjacji.
U 3 – umie projektować działania sprzyjające porozumieniu i budowaniu współpracy w grupie
K 1 – Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa i sprawnej komunikacji w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne.
K 2 – jest zdolny do porozumiewania się z osobami niepełnosprawnymi.
K 3 – jest gotów do rozwiązywania problemów w procesie komunikacji interpersonalnej.
Kryteria oceniania
Sprawdzian praktyczny (50%), wykonanie zadania praktycznego (30%), aktywność na zajęciach (20%)
Literatura
Barge J. Kevin, Morreale Shewryn P, Spitzberg Brian H., Komunikacja między ludźmi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.
Bieniok H., Sztuka komunikowania się, negocjacji i rozwiązywania konfliktów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Warszawa 2017.
Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice 2005.
Bugajski M., Język w komunikowaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Góralczyk E., Nauczycielem być... : Jak zapanować nad trudnymi zrachowaniami uczniów i porozumieć się z klasą, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2006.
Griffin E., Podstawy komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Kostera M., Nierenberg B., Komunikacja społeczna w zarządzaniu humanistycznym, Kozyra B., Komunikacja bez barier. Jak rozumieć i być rozumianym, MT Biznes, Warszawa, 2019.
Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna. doskonalenie przez trening, Difin, Warszawa, 2018.
Sztejnberg A., Podstawy komunikacji społecznej w edukacji, Wydawnictwo Astrum, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: