Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży 2.3.06.D5.01-INPPRD
Rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie się osobowości. Szczególne uzdolnienia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów. Rozpoznawanie barier i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności. Rozpoznawanie potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 – Student potrafi posługiwać się terminologią z
zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz
zastosować tę wiedzę w dyscyplinach pokrewnych
na poziomie rozszerzonym
W 2 - posługiwać się na poziomie rozszerzonym
wiedzą o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu
w wybranych relacjach i strukturach
międzyludzkich (rodzinnych, kulturowych) oraz
znać historyczną ewaluację poglądów na temat
dzieciństwa i dorosłości
EK_W_01
EK_W_05
EK_W_07
EK_W_08
Umiejętności
U 1 - posiada umiejętność pogłębionej obserwacji,
wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania
informacji na temat zjawisk psychologicznych i
społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu
różnych źródeł z zastosowaniem technologii
informatycznej (ICT)
U 2 - Posiada umiejętność samodzielnego
planowania i realizowania własnego uczenie się
przez całe życie i ukierunkowywania innych w tym
zakresie
EK_U_01
EK_U_04
EK_U_07
Kompetencje
społeczne
K 1 – Wykazuje umiejętność krytycyzmu wobec
odbieranej treści
K 2 – Wykazuje postawę zrozumienia i akceptacji
wobec problemów rozwojowych osób z
niepełnosprawnościami
K 3 – Jest wrażliwy na potrzeby dzieci z
zaburzeniami rozwojowymi
EK_KS_01
EK_KS_02
EK_KS_04
EK_KS_09
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę. Pisemne kolokwium, do którego zaliczenia konieczne jest uzyskanie 60% punktów.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Trempała J. (2011).Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa
[wybrane rozdziały]
Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka
w praktyce społecznej, Poznań
Schaffer, H.R. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wyd. UJ, r. 6
(s. 301-345).
Hoffman, M. (2006). Empatia i rozwój moralny. Gdańsk: GWP, r. 3 (s. 66-90).
Brzezińska A. I. (2006). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia
rozwojowa, Gdańsk 2006.
Birch A., Malim T. (1998). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do
dorosłości. Warszawa: PWN.
Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007.
Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2,
Warszawa: PWN
Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.3,
Warszawa: PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: