Teoretyczne podstawy wychowania 2.3.06.D5.02-INPTPW
Wykład
1. Geneza i ewolucja teorii wychowania.
2. Związki teorii wychowania z innymi naukami.
3. Wychowanie-zakresy znaczeniowe i definicyjne.
4. Wybrane teorie i koncepcje wychowania.
5. Aksjologiczne i teleologiczne podstawy wychowania.
6. Wartości i ich znaczenie w podmiotowym stawaniu się jednostki.
7. Geneza i przedmiot badań aksjologii jako nauki o wartościach.
Ćwiczenie
1. Istota i struktura procesu wychowania.
2. Właściwości procesu wychowania. Zasady wychowania.
3. Metody wychowania: pojęcie, typologia, skuteczność.
4. Formy i techniki wychowania.
5. Wychowanie a samowychowanie.
6. Podstawowe dziedziny wychowania.
7. Podstawowe środowiska wychowawcze
8. Współczesne konteksty i problemy wychowania.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W 1. zna podstawową terminologię z zakresu torii wychowania i rozumie jej źródła;
W 2. ma usystematyzowaną wiedzę na temat wychowania, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych i psychologicznych podstaw;
W 3. zna podstawowe teorie dotyczące wychowania i główne środowiska wychowawcze, rozumie ich specyfikę i funkcjonowanie oraz różnorodne uwarunkowania procesu wychowania.
Student:
U 1. charakteryzuje i potrafi interpretować wybrane problemy wychowania oraz prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, odwołując się do poznanych koncepcji teoretycznych;
U 2. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne, korzystając z rozmaitych źródeł i nowoczesnych technologii;
U 3. projektować działanie wychowawcze i prognozować ich skutki.
Student:
KS 1. docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych;
KS 2. dostrzega potrzebę i sens podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym;
KS 3. jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w środowiskach realizujących działania pedagogiczne i przekonany o wartości takich działań.
Kryteria oceniania
Na oceny końcowe składają się podlegające ocenie: aktywność (udział w dyskusji, wykonywanie ćwiczeń), praca pisemna, kolokwium, egzamin.
Studenci powinni aktywnie uczestniczyć we wszystkich zajęciach.
W przypadku ewentualnej nieobecności materiał z zajęć należy zaliczyć podczas konsultacji.
Literatura
De Tchorzewski A.M., 2018, Wstęp do teorii wychowania, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków – dostęp: wydawnictwo.ignatianum.edu.pl
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M.(red.), 2007-2010, Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, t. 1, 2, 3, 4, 5, GWP, Gdańsk (wybrane teksty).
Łobocki M., 2013, Teoria wychowania w zarysie, Impuls, Kraków – dostęp: IBUK Libra.
Nowak M., 2008, Teorie i koncepcje wychowania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Śliwerski B., 2015, Współczesne teorie i nurty wychowania, Of. Wyd. IMPULS – dostęp: IBUK Libra.
Śliwerski B. (red.), 2015, Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, GWP, Gdańsk.
Śliwerski B., 2013, Pedagogika ogólna: podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków – dostęp: IBUK Libra.
Śliwerski B., Kwieciński Z. (red. nauk. ), 2019, Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa – dostęp: IBUK Libra.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: