Praktyka 2.3.06.D5.03-INPPRA
Treści
merytoryczne przedmiotu
1. Poznanie różnych form kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnościami w systemie kształcenia specjalnego (segregacyjnego), integracyjnego oraz włączającego
2. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.
3. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznych oraz poznanie form oddziaływań wpierających podopiecznych
4. Hospitacja zajęć realizowanych z dziećmi i podopiecznymi placówek opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych (przedszkola, szkoły, świetlice, ośrodki szkolno-wychowawcze, placówki pozaoświatowe)
5. Przygotowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach
6. Realizacja zajęć (indywidualnych i grupowych) edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach
7. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 - Student zna i rozumie istotę działalności pedagogicznej w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnościami
W 2 - Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i realizacji procesu dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego, rewalidacyjnego i terapeutycznego w różnych placówkach oświatowych i pozaoświatowych
W 3 - Student zna podstawowe zasady pracy pedagogicznej.
Umiejętności
U 1 - Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w praktyce pedagogicznej – edukacyjno-wychowawczej i rewalidacyjnej
U 2 - Student potrafi innowacyjnie wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
U 3 - Student potrafi planować i zrealizować zajęcia z zastosowaniem różnych metod pracy z dzieckiem
U 4 – Student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji nauczycieli i ich uczniów
U 5 – Student potrafi zaplanować i zorganizować zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk.
Kompetencje społeczne
K 1 - Student wykazuje zaangażowane podejście w zakresie wspierania i stymulacji rozwoju, terapii, rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
K 2 - Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny za dziecko i jego środowisko
K 3 - Student przejawia postawę aktywnej akceptacji dla osób z niepełnosprawnością, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych, w tym organizowania działań stymulujących rozwój dziecka i działań rewalidacyjno-terapeutycznych
Kryteria oceniania
Metody
prowadzenia ćwiczeń metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji, metoda projektu, gry dydaktyczne, metody eksponujące
Wykonanie
zadania praktycznego
X
50
Praktyki zawodowe
PRAKTYKA ŚRÓDROCZNA
Literatura
Literatura
podstawowa
Bartnikowska U., Kosakowski Cz., (2016), Pedagog specjalny - dylematy roli, WUM, Olsztyn
Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., (2011), ABC pedagoga specjalnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków
Brągiel J., Badora S., (2005), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: