Specjalne potrzeby edukacyjne 2.3.06.D5.03-INPSPE
Specjalne potrzeby edukacyjne – ustalenia terminologiczne, klasyfikacje. Prawne aspekty wykrywania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych. Rodzaje specjalnego wsparcia edukacyjnego. Zasady pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzieci i uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji włączającej. Formy pomocy i wsparcia wobec rodziców i opiekunów wychowujących dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnych.
Charakterystyka poszczególnych grup dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – z niepełnosprawnością, niedostosowane społecznie, zagrożone niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania lub emocji, ze szczególnymi uzdolnieniami, ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych, z chorobą przewlekłą, w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej, z niepowodzeniami edukacyjnymi, zaniedbane środowiskowo w wyniku sytuacji bytowej ucznia i jego rodziny, sposobu spędzania czasu wolnego, kontaktów środowiskowych, z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, między innymi związanymi z wcześniejszym kształceniem zagranicą – możliwości, rodzaj i zakres wspierania rozwoju i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 – posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych; zna podstawową terminologię i klasyfikacje.
W 2 – posiada wiedzę w zakresie prawnych aspektów wykrywania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego
W 3 – posiada wiedzę dotyczącą zasad pracy z jednostkami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, form pomocy i wsparcia wobec rodziców i opiekunów wychowujących dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Umiejętności
U 1 – potrafi wybrać i zastosować właściwy dla podejmowanej działalności pedagogicznej sposób postępowania, uwzględniając założenia i cele pracy z jednostkami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
U 2 – potrafi analizować i krytycznie oceniać indywidualne potrzeby i możliwości jednostek ze specjalnymi edukacyjnymi
U 3 – potrafi współpracować z rodziną jednostek ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami w zakresie organizacji działań na rzecz ich rozwoju i podwyższania potencjału rozwojowego
Kompetencje społeczne
K 1 – jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji; krytycznej oceny własnych działań; podejmowanych działań przez zespoły, w których uczestniczy oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań; ma dużą świadomość znaczenia własnego profesjonalizmu
K 2 – angażuję się we współpracę z uczestnikami procesu edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wsparcia
K 3 – przejawia postawę aktywnej akceptacji jednostek z różnymi rodzajami specjalnych potrzeb edukacyjnych, ma świadomość konieczności prowadzenie zindywidualizowanych działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne
Projekt grupowy
Udział w dyskusji
Aktywność na zajęciach
Egzamin pisemny
Literatura
1. Ciechanowski J., Chmielewska B., Czyż B., Kołodziej Z. (red.), Prawo do edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Raport z minitoringu, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa 2010.
2. Głodkowska J. (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo APS, Warszawa 2012.
3. Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, PWN, Warszawa 2016.
4. Olechowska A., Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli, Wydawnictwo APS, Warszawa 2001.
5. Osik D., Wojnarska A., Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001.
6. Pilecka W., Rutkowski M. (red.), Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w drodze ku dorosłości: psychopedagogiczne podstawy edukacji, rewalidacji i terapii trudności w uczniu się, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: