Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży
2.3.06.D5.06-INPPK
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023/24-L:
W ramach zajęć poruszane będą następujące zagadnienia: Wykład Wprowadzenie do psychologii klinicznej dzieci i młodzieży. Norma i patologia w funkcjonowaniu dzieci i młodzieży. Klasyfikacje zaburzeń wieku dziecięcego i okresu dorastania. Psychologiczne modele powstawania zaburzeń u dzieci i młodzieży. Czynniki psychospołeczne w rozwoju zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania. Stres i odporność psychiczna. Diagnoza i podstawy terapii zaburzeń dzieci i młodzieży . Całościowe zaburzenia rozwoju. Charakterystyka zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży. Charakterystyka zaburzeń behawioralnych u dzieci i młodzieży. Ćwiczenia Charakterystyka wybranych zaburzeń neurorozwojowych: upośledzenie umysłowe, mózgowe porażenie dziecięce, specyficzne trudności szkolne: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Charakterystyka wybranych zaburzeń lękowych: fobie, fobia społeczna, fobia szkolna. Zaburzenia nastroju i samobójstwa. Zaburzenia związane ze stresem. Zaburzenia odżywiania. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych. Zaburzenia nawyków. Formy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży.
|
Literatura uzupełniająca
Borkowska, A., Domańska, Ł. (2007). Neuropsychologia kliniczna dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Białecka-Pikul, M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, Sztuka leczenia, t. XIV, nr 1-2, s. 13-24
Jerzak. M. (red.). (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe a szkolna rzeczywistość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Kendall, P. (2018). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP
Komender, J., Wolańczyk, T. (red.) (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWL
Sęk H. (red.) (2005) Psychologia kliniczna t.1 i 2.
Seligman,M. E.P., Walker, E.F., Rosenhan, D.L. (2003). Psychopatologia, Poznań: Zysk i sk-a
Założenia
Zwiększenie wiedzy z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania podstawowych zaburzeń występujących u dzieci i młodzieży
Koordynatorzy przedmiotu
Uwagi
W cyklu 2023/24-L:
Zajęcia na platformie MSTeams Wykład: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aVnVzCQVf_KuTs9PUyZNu9omewXO9Zg-tTofKSBS3wNg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7a899eb4-7af9-4680-888c-c59c0494e597&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: