Praktyka 2.3.06.D5.06-INPPRAK
Treści merytoryczne
1. Poznanie różnych form kształcenia i wychowania dzieci z niepełnosprawnościami w systemie kształcenia specjalnego (segregacyjnego), integracyjnego oraz włączającego
2. Zapoznanie się z całokształtem funkcjonowania placówki, szczególnie z jej strukturą organizacyjną, ogólnymi planami pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz sposobami ich realizacji.
3. Dokonanie ogólnej analizy koncepcji pracy zespołu wspierającego rozwój podopiecznych oraz poznanie form oddziaływań wpierających podopiecznych
4. Hospitacja zajęć realizowanych z dziećmi i podopiecznymi placówek opiekuńczo-wychowawczych, edukacyjnych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych (przedszkola, szkoły, świetlice, ośrodki szkolno-wychowawcze, placówki pozaoświatowe)
5. Przygotowanie scenariuszy zajęć edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach
6. Realizacja zajęć (indywidualnych i grupowych) edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, terapeutycznych w różnego typu placówkach
7. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej obserwowanych zajęć, sytuacji dydaktyczno-wychowawczych – ujęcie ich w protokołach hospitacyjnych zamieszczonych w dzienniku praktyk
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 - Student zna i rozumie istotę działalności pedagogicznej w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych, wychowawczych, rewalidacyjnych, terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnościami
W 2 - Student posiada wiedzę z zakresu organizacji i realizacji procesu dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego, rewalidacyjnego i terapeutycznego w różnych placówkach oświatowych i pozaoświatowych
W 3 - Student zna podstawowe zasady pracy pedagogicznej z osobami z niepełnosprawnością
Umiejętności
U 1 - Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w praktyce pedagogicznej – edukacyjno-wychowawczej i rewalidacyjnej
U 2 - Student potrafi innowacyjnie wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
U 3 - Student potrafi planować i zrealizować zajęcia z zastosowaniem różnych metod pracy z dzieckiem
U 4 – Student potrafi wyciągać wnioski z obserwacji nauczycieli i ich uczniów
U 5 – Student potrafi zaplanować i zorganizować zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk
Kompetencje społeczne
K 1 - Student wykazuje zaangażowane podejście w zakresie wspierania i stymulacji rozwoju, terapii, rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
K 2 - Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny za dziecko i jego środowisko
K 3 - Student przejawia postawę aktywnej akceptacji dla osób z niepełnosprawnością, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych, w tym organizowania działań stymulujących rozwój dziecka i działań rewalidacyjno-terapeutycznych
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia ćwiczeń
metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji, metoda projektu, gry dydaktyczne, metody eksponujące
Metody sprawdzania efektów kształcenia
Wykonanie zadania praktycznego 50
Inne 50
Literatura
Bartnikowska U., Kosakowski Cz., (2016), Pedagog specjalny - dylematy roli, WUM, Olsztyn
Tomkiewicz-Bętkowska A., Krztoń A., (2011), ABC pedagoga specjalnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków
Brągiel J., Badora S., (2005), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, UO, Opole
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: