Wprowadzenie do pedagogiki resocjalizacyjnej 2.3.06.D5.07-INPWPR
Wykłady
Socjalizacja a różne koncepcje determinacji. Cele oddziaływań resocjalizacyjnych. Proces niedostosowania społecznego. Zaburzenia w mechanizmach emocjonalno-popędowych i w rozwoju struktur poznawczych u jednostek niedostosowanych społecznie. Zaburzenia w rozwoju moralnym. Wykolejenie społeczne jako układ postaw, Wadliwa integracja postaw jednostek wykolejonych społecznie; Filary resocjalizacyjnej zmiany.
Ćwiczenia
Rys historyczny pedagogiki resocjalizacyjnej; Polska szkoła resocjalizacji – twórcy i ich dzieła; Pedagogika resocjalizacyjna w ujęciu różnych koncepcji teoretycznych; Podstawowe pojęcia, cele i zadania pedagogiki resocjalizacyjnej; Norma i patologia w zachowaniu; Nieprzystosowanie społeczne: definicja, typologia i uwarunkowania; Modele dojrzałej osobowości; Wykorzystanie koncepcji resilience w resocjalizacji, Diagnoza resocjalizacyjna – wybrane zagadnienia; Style myślenia przestępczego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – student zna pojęcia: socjalizacja i resocjalizacja, pedagogika resocjalizacyjna, wychowanie resocjalizujące, twórcza resocjalizacja
W 2 – student zna podstawowe koncepcje teoretyczne, które wykorzystuje pedagogika resocjalizacyjna
W 3 – student zna dynamikę procesu niedostosowania społecznego, zaburzeń w zachowaniu, zaburzeń w rozwoju społeczno-moralnym
U 1 - student umie ocenić wpływ środowiska wychowawczego na rozwój osobowości wychowanka
U 2 - student potrafi wybrać adekwatne do potrzeb wychowanka metody i techniki pracy wychowawczej
U 3 - student potrafi dokonać diagnozy wychowanka w aspekcie przyczyn zaburzeń rozwojowych i potrzeb wychowanka
K 1 - student wykazuje postawę akceptacji wychowanka i respektowania jego praw
K 2 - student czuje się odpowiedzialny za rozwijanie potencjału twórczego wychowanka, wspomaga jego wszechstronny rozwój
K 3 - student ma postawę aktywizowania wychowanka do samorozwoju
Kryteria oceniania
egzamin, kolokwium, akrywność na zajęciach, praca pisemna
Literatura
1. I. Mudrecka, Resocjalizacyjna przemiana ̶ warunki, mechanizmy, wspomaganie, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2018
2. I. Mudrecka, Z zagadnień pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004
3. K. Ostrowska, Psychologia resocjalizacyjna, Warszawa 2008
4. L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000
5. R. Opora, Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych, Warszawa 2015.
6. B. Urban, S. Stanik (red.) Resocjalizacja t. 1 , Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: