Edukacja integracyjna i włączająca 2.3.06.D5.08-INPEI
Edukacja integracyjna i włączająca – podstawowe pojęcia. Geneza edukacji integracyjnej i włączającej. Koncepcje – modele edukacji integracyjnej i włączającej. Rozwój edukacji integracyjnej i włączającej w Polsce i zagranicą. Stan prawny systemu edukacji integracyjnej i włączającej. Uwarunkowania efektywności edukacji integracyjnej i włączającej. Zjawisko wykluczenia, grupy defaworyzowane. Konsekwencje wykluczenia edukacyjnego i społecznego. Filozoficzne, w tym aksjonormatywne podstawy procesu inkluzji. Wymiar społeczny i psychologiczny edukacji włączającej. Orzekanie o potrzebie kształcenia specjalnego. Efektywność edukacji włączającej. Normy i rozwiązania praktyczne w zakresie przestrzennej organizacji edukacji integracyjnej i włączającej. Przygotowanie uczniów i rodziców do edukacji integracyjnej i włączającej. Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli realizujących edukację integracyjną i włączającą. Współpraca nauczycieli wiodących i wspierających w klasie integracyjnej oraz nauczycieli i specjalistów wspomagających proces edukacji i rehabilitacji w edukacji włączającej. Specyficzne potrzeby i funkcjonowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współpraca i formy wsparcia rodziców i opiekunów dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współpraca szkoły realizującej edukację integracyjną i włączającą ze środowiskiem lokalnym. Realizacja procesu dydaktyczno – wychowawczego w edukacji integracyjnej i włączającej oraz czynniki utrudniające jego realizację.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: 1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2001.
2. Klaczak M. (red.), Integracja edukacyjna. Oczekiwania i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010.
3. Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
4. Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010. | Ogólnie: 1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2001.
2. Klaczak M. (red.), Integracja edukacyjna. Oczekiwania i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010.
3. Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
4. Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.
5. Maciarz A., Z teorii i badań społecznej integracji dzieci niepełnosprawnych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1999.
6. Szumski G., Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych, PWN, Warszawa 2006. | W cyklu 2023/24-L: 1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych – założenia i rzeczywistość, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań 2001.
2. Klaczak M. (red.), Integracja edukacyjna. Oczekiwania i rzeczywistość, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2010.
3. Krause A., Integracyjne złudzenia ponowoczesności, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2000.
4. Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010. |
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
W cyklu 2022/23-L: C 1 – Uzyskanie wiedzy w zakresie założeń teoretycznych alternatywnych form kształcenia jakimi są edukacja integracyjna i włączająca; stosowanej terminologii oraz podstaw prawnych.
C 2 – Uzyskanie wiedzy dotyczącej możliwości prowadzenia oddziaływań wychowawczo, kształcąco, terapeutycznych, podejmowanych zarówno przez nauczycieli wiodących i wspierających oraz współpracujących specjalistów wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
C 3 – Uzyskanie wiedzy w zakresie złożoności prawidłowej organizacji procesu edukacji integracyjnej i włączającej, przedstawienie rozwiązań teoretycznych i praktycznych w zakresie tworzenia infrastruktury, rozwiązań metodycznych, specjalistycznego przygotowania kadry oraz czynników warunkujących efektywność procesu integracji i włączania. | Ogólnie: C 1 – Uzyskanie wiedzy w zakresie założeń teoretycznych alternatywnych form kształcenia jakimi są edukacja integracyjna i włączająca; stosowanej terminologii oraz podstaw prawnych.
C 2 – Uzyskanie wiedzy dotyczącej możliwości prowadzenia oddziaływań wychowawczo, kształcąco, terapeutycznych, podejmowanych zarówno przez nauczycieli wiodących i wspierających oraz współpracujących specjalistów wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
C 3 – Uzyskanie wiedzy w zakresie złożoności prawidłowej organizacji procesu edukacji integracyjnej i włączającej, przedstawienie rozwiązań teoretycznych i praktycznych w zakresie tworzenia infrastruktury, rozwiązań metodycznych, specjalistycznego przygotowania kadry oraz czynników warunkujących efektywność procesu integracji i włączania. | W cyklu 2023/24-L: C 1 – Uzyskanie wiedzy w zakresie założeń teoretycznych alternatywnych form kształcenia jakimi są edukacja integracyjna i włączająca; stosowanej terminologii oraz podstaw prawnych.
C 2 – Uzyskanie wiedzy dotyczącej możliwości prowadzenia oddziaływań wychowawczo, kształcąco, terapeutycznych, podejmowanych zarówno przez nauczycieli wiodących i wspierających oraz współpracujących specjalistów wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
C 3 – Uzyskanie wiedzy w zakresie złożoności prawidłowej organizacji procesu edukacji integracyjnej i włączającej, przedstawienie rozwiązań teoretycznych i praktycznych w zakresie tworzenia infrastruktury, rozwiązań metodycznych, specjalistycznego przygotowania kadry oraz czynników warunkujących efektywność procesu integracji i włączania. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 – posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie edukacji integracyjnej i włączającej obejmującą terminologię i założenia teoretyczne; zna ich przedmiot, cele i zadania
W 2 – posiada wiedzę w zakresie planowania procesu kształcenia, wychowania i rehabilitacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach i szkołach; zna założenia organizacji pracy w placówkach pozaświatowych obejmujących opieką jednostki ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
W 3 – posiada pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, terapeutycznej i opiekuńczej, którzy wymagają specjalnej pomocy i wsparcia
Umiejętności
U 1 – potrafi wybrać i zastosować właściwy dla podejmowanej działalności pedagogicznej sposób postępowania uwzględniając założenia i cele edukacji integracyjnej i włączającej
U 2 – potrafi analizować i krytycznie oceniać indywidualne potrzeby i możliwości jednostek ze specjalnymi edukacyjnymi
U 3 – potrafi współpracować z rodziną jednostek ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specjalistami w zakresie organizacji działań na rzecz ich rozwoju i podwyższania potencjału rozwojowego
Kompetencje społeczne
K 1 – jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji; krytycznej oceny własnych działań; podejmowanych działań przez zespoły, w których uczestniczy oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań; ma dużą świadomość znaczenia własnego profesjonalizmu
K 2 – angażuję się we współpracę z uczestnikami procesu edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wsparcia
K 3 – dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne, które związane są z własną i cudzą pracą
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne
Projek indywidualny
Udział w dyskusji
Aktywność na zajęciach
Egzamin pisemny
Literatura
1. Apanel D., Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego osób z niepełnosprawnością w Polsce w latach 1989-2014, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2016.
2. Gajdzica Z., Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków-Katowice 2011.
3. Gajdzica Z., Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków-Katowice 2013.
4. Garbiec M., Integracyjny system kształcenia dzieci niepełnosprawnych w młodszym wieku szkolnym w województwie opolskim, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015.
5. Tarwacki M., Edukacja włączająca-przyszłość polskiej edukacji, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013.
6. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: