Zaburzenia ze spektrum autyzmu 2.3.06.D5.08-INPZPA
Treści merytoryczne
Całościowe zaburzenia rozwojowe – spektrum autyzmu (Autyzm, zespół Aspergera, zespół Retta, Rozległe zaburzenia rozwojowe bliżej nieokreślone (PDD-NOS), Dziecięce zaburzenia dezintegracyjne, Autyzm atypowy). Specyfika funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu, charakterystyka procesów uczenia się; koncepcje dotyczące funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu. Poglądy na temat patogenezy rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu. Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małych dzieci ze spektrum autyzmu. Metody pracy z uczniem ze spektrum autyzmu-Terapia Behawioralna, Trening Umiejętności Społecznych, Program TEACCH, Holding, Program Aktywności Knill, Metoda Dobrego Startu, Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, Psychoterapia Indywidualna, inne metody uzupełniające. Zakłócenia w komunikowaniu się u dzieci ze spektrum autyzmu. Rozwój emocjonalno-społeczny dziecka z autyzmem. Diagnoza funkcjonalna dziecka ze spektrum autyzmu. Narzędzia diagnostyczne w ASD (autystyczne spektrum zaburzeń). Kompetencje nauczyciela i terapeuty podejmującego oddziaływania w stosunku do dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu. Praca z uczniem ze spektrum autyzmu. Zachowania trudne, kryteria oceny zachowania trudnego, rodzaje zachowań trudnych, przyczyny zachowań trudnych, radzenie sobie z zachowaniami trudnymi. Planowanie pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem ze spektrum autyzmu. Określenie możliwości funkcjonalnych ucznia. Konstruowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych. Problemy rodziny dzieci z rozległymi zaburzeniami rozwojowymi. Rola wsparcia społecznego wobec rodzin dzieci ze spektrum autyzmu.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W1. - Student ma wiedzę o źródłach i specyfice całościowych zaburzeń rozwoju – zaburzeń ze spektrum autyzmu
W2. - Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat podstaw diagnozowania zabureń ze spektrum autyzmu oraz stosowanych w zaburzeniach terapii
Umiejętności
U1. - Student potrafi zastosować posiadaną wiedzę w praktycznym działaniu, np. stawiać diagnozę różnicową zaburzeń ze spektrum autyzmu
U2. - Student potrafi stosować odpowiednio dobrane formy i metody pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu
Kompetencje społeczne
K1. - Student ma gotowość do podjęcia się terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu z zachowaniem profesjonalizmu
K2. - Student ma gotowość do podjęcia się terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu z zachowaniem poszanowania ucznia i jego praw
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia ćwiczeń
analiza tekstów, dyskusja, metoda przypadków, metody eksponujące
Metody sprawdzania efektów kształcenia
Kolokwia 50
Aktywność na zajęciach 25
Udział w dyskusji 25
Literatura
1. Bobrowicz - Lewartowska L., Autyzm dziecięcy, zagadnienia diagnozy i terapii, Kraków 2000.
2. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition DSM – IV, American Psychiatric Association, Washington 1994.
3. Jaklewicz H., Autyzm wczesnodziecięcy - diagnoza, przebieg, leczenie, Gdańsk 1993.
4. Jaklewicz H., Autyzm dziecięcy, [w:] A. Popielarska, M. Popielarska (red.). Psychiatria wieku rozwojowego, Warszawa 2000.
5. Kruk-Lasocka J., Autyzm czy nie autyzm. Problemy diagnozy i terapii pedagogicznej małych dzieci, Wrocław 1999.
6. Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób (International Classification of Diseases - ICD-10) Światowej Organizacji Zdrowia – (WHO), Genewa 1992.
7. Pisula E., Autyzm u dzieci – diagnoza, klasyfikacja ,etiologia, Warszawa 2000.
8. Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, diagnoza i terapia, Gdańsk 2005.
9. Pisula E., Autyzm. Przyczyny, symptomy, terapia, Gdańsk 2010.
10. Schopler E., Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju, Gdańsk 1995.
11. Winczura B., Dziecko za autyzmem. Terapia deficytów poznawczych a teoria umysłu, Kraków 2008.
12. Winczura B. (red.), Autyzm. Na granicy zrozumienia, Kraków 2009.
13. Winczura B. (red.), Dzieci z zaburzeniami łączonymi. Trudne ścieżki rozwoju, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: