Wprowadzenie do filozofii 2.3.07.D3.01-INPWDF
Filozofię przedstawia się, zgodnie z interpretacją P. Hadota, jako rodzaj "ćwiczenia duchowego". W trakcie warsztatowo prowadzonych zajęć studenci zapoznają się z ideą ćwiczeń filozoficznych. Poznają metodę Sokratejskiego dialogu oraz inne techniki „pracy z duszą” stosowane w szkołach filozoficznych (cynizm, stoicyzm, epikureizm). W trakcie ćwiczeń zapoznają się z dialogami Platona oraz tekstami filozoficznymi traktowanymi jako punkt wyjścia do dyskusji. Zadaniem studentów jest przygotowanie własnych zabaw edukacyjnych w oparciu o idee odnajdywane w tekstach filozoficznych. W zakres omawianych koncepcji wchodzi filozofia patrystyczna (problem relacji wiary i rozumu u Justyna Klemensa oraz Tertuliana) a także egzystencjalizm ze szczególnym uwzględnieniem filozofii Fryderyka Nietzschego.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna podstawowe pojęcia jakimi posługują się filozofowie w szkołach antycznych, wie na czym polega specyfika filozofii jako narzędzia samorozwoju, rozumie trudności jakie powstają przy próbie definiowania pojęć filozoficznych, zna wybrane filozoficzne koncepcje szczęścia. K_W03, K_W01, K_W04
Umiejętności:
Student potrafi czytać i interpretować tekst filozoficzny (K_U03), potrafi słuchać ze zrozumieniem argumentacji filozoficznej (K_U04) potrafi wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych szkół filozoficznych, ze zrozumieniem używając pojęć którymi się posługuje (K_U06). Potrafi odnosić pojęcia filozoficzne do własnego doświadczenia
Kompetencje społeczne:
Student zna swoje umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, jest otwarty na nowe idee, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, rozumie potrzebę własnego rozwoju i kształcenia.
Jest odpowiedzialny za słowo i wykazuje motywację do uczestnictwa w życiu społecznym. Potrafi współdziałać w grupie K_K01,
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną;
Ocena końcowa wynikająca z ocen cząstkowych
Studenci winni aktywnie uczestniczyć we wszystkich spotkaniach (ewentualne nieobecności należy zaliczyć indywidualnie).
Ocena końcowa obejmuje:
ocenę z aktywności na zajęciach (25%),
oceny z przygotowanej pracy pisemnej (50%)
oceny udziału w zadaniach grupowych (25%)
Praca pisemna obejmuje esej filozoficzny na wybrany temat oraz scenariusze zajęć z wykorzystaniem metod aktywnych.
Praktyki zawodowe
Przygotowane scenariusze zajęć mogą wykorzystane podczas praktyk zawodowych w placówkach dydaktycznych
Literatura
Platon, Dialogi I,II, przeł. W. Witwicki, Warszawa 2007;
Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, przeł. P. Domański, Warszawa 2003;
Epiket, Diatryby. Encheiridion , przekł. L. Joachimowicz , Warszawa 1961;
Epikur, List do Meneikeusa
Klemens Aleksandryjski, Który człowiek bogaty może być zbawiony, przeł. J. Czuj, Kraków 1999;
Augustyn, Wyznania, przekł. Z. Kubiak, ks. 10, Warszawa 1994;
Nietzsche, Tako rzecze Zaratustra, przekł. L. Staff, Kraków 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: