Kurs instytutowy - Kształtowanie prospołecznych postaw współczesnej młodzieży 2.3.07.Z3.04-POKI22
Kształtowanie postaw prospołecznych młodzieży jest jednym z ważniejszych zadań stawianych przed nauczycielami, wychowawcami, rodzicami i innymi osobami, którym na sercu leży dobro współczesnej młodzieży. Uświadomienie młodym ludziom stosunku do ludzi starszych spowoduje głębsze patrzenie w swoją własną przyszłość. Postawy wobec religii odgrywają również poważną rolę w ich młodym życiu. Zauważalny jest spadek praktyk religijnych. Zwraca się także na możli-wość kształtowania postaw zdrowotnych dzieci i młodzieży oraz holistycznego podejścia do ich zdrowia. Wielokulturowość i międzykulturowość, wiążą się z przenikaniem i dostarczaniem różno-rodnych wzorców i zachowań, a także z intensywnym, wzajemnym oddziaływaniem na siebie jedno-stek lub grup, wpływających na modyfikacje dotychczasowego stylu życia. Kolejnym wyzwaniem dla młodzieży jest zrozumienie istoty bezpieczeństwa w ruchu drogowym i ich wzajemnych uwarun-kowań występujących w procesie przemieszczania się ludzi i pojazdów, gdzie zachowanie się uczestników ruchu decyduje o bezpieczeństwie na drogach jak i poza nimi. Samobójstwa wśród młodzieży nie są nowością i to jest wysoce negatywne. Uświadamianie młodzieży celowości życia i to że stanowi ono najwyższą wartość jest ważnym zadaniem w procesie kształtowania postaw. Styl życia, środowisko, łatwy dostęp do wszelkiego rodzaju używek są czynnikami powodującymi wśród młodych ludzi uzależnienie. Młodzi ludzie pijący alkohol lub używający narkotyków nie tylko łamią normy i zakazy dorosłych, ale przede wszystkim narażają się na ryzyko utraty zdrowia i moż-liwości rozwojowych. Ważnym aspektem w życiu młodego jest również zaakceptowanie osób o innych orientacjach seksualnych, coraz bardziej akceptowallnych na całym na świecie. Formowanie postawy współczesnej młodzieży wobec osób z niepełnosprawnościami pozwala na wypracowanie pozytywnego stosunku do nich i zaakceptowanie ich w swoim środowisku
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Ambrosiewicz-Jacobs J. (2003). Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych. Kraków: Wydawnictwo Villa Decius,
Białek K. (red.). (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Białek K., Kawalska A., Kownacka E., Piegat – Kaczmarczyk M. (2008). Warsztaty kompeten-cji międzykulturowych – podręcznik dla trenerów. Warszawa: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski.
Byram, M. (1997). Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Cleve-don, UK: Multilingual Matters.
Kwieciński Z., Śliwerski B. (2006). Pedagogika-podręcznik akademicki. Warszawa: Wyd. PWN. Rowicki L. Orientacje społeczne młodzieży. Kwartalnik Pedagogiczny Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 197/2004, s.163-202
Rowicki L. Orientacje społeczne młodzieży. Kwartalnik Pedagogiczny Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 197/2004, s.163-202
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: