Pedagogika twórczości 2.3.08.D5.01-INPPT
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 – posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu pedagogiki twórczości, istoty twórczego myślenia i działania oraz zna uwarunkowania procesu twórczego
W 2 – zna metody twórczej pracy z dziećmi oraz programy wspierania potencjału twórczego dzieci
Umiejętności
U 1 – potrafi dobierać i tworzyć, testować i modyfikować metody oraz programy rozwijające i wspierające twórczy potencjał dziecka
U 2 – potrafi tworzyć sytuacje służące rozwijaniu postawy twórczej dziecka
Kompetencje społeczne
K 1 – angażuję się we współpracę z uczestnikami procesu edukacji, wspierając wielostronny rozwój dziecka oraz z podmiotami mającymi znaczenie w rozwoju twórczego potencjału dziecka
K 2 – formułowanie właściwych zachowań i postaw dzieci (uczniów), w tym wobec kultury i sztuki.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
ćwiczenia - zaliczenie z oceną
Obowiązkowe uczestnictwo, ocena końcowa wynikająca z ocen formujących. Studenci winni aktywnie uczestniczyć we wszystkich spotkaniach (ewentualne nieobecności należy zaliczyć indywidualnie). Ocena końcowa zostanie sformułowana w oparciu o oceny cząstkowe: ocenę z aktywności na zajęciach (postawa studenta na zajęciach, jego wiedza i umiejętności prezentowane podczas rozwiązywania problemów), ocena z kolokwium.
Ocena Kryteria
Niedostateczna (2.0) Niezadowalająca wiedza i umiejętności z zakresu treści przedmiotu. Brak aktywności na zajęciach. Negatywna ocena z kolokwium.
Dostateczna (3.0) Zadowalająca wiedza z zakresu treści przedmiotu. W trakcie dyskusji stara się posługiwać poprawną terminologią. Student stara posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania, projektowania i realizowania efektywnych działań praktycznych w zakresie pedagogiki twórczości na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym lecz robi to bez należytej świadomości. Dostateczna ocena z kolokwium.
Plus dostateczna (3.5) Zadowalająca wiedza z zakresu treści przedmiotu. W trakcie dyskusji stara się posługiwać poprawną terminologią. Student stara się świadomie posługiwać wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania, projektowania i realizowania efektywnych działań praktycznych w zakresie dydaktyki twórczości na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Plus dostateczna lub dostateczna ocena z kolokwium.
Dobra (4.0) Dobra wiedza z zakresu treści przedmiotu. W trakcie dyskusji posługuje się poprawną terminologią. Świadomie posługuje się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania, projektowania i realizowania efektywnych działań praktycznych w zakresie dydaktyki twórczości na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Potrafi wybrać i zastosować właściwe rozwiązania metodyczne, choć nie zawsze są one oryginalne i twórcze. Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć i dyskusji.
Dobra lub plus dostateczna z kolokwium.
Plus dobra (4.5) Dobra wiedza z zakresu treści przedmiotu. W trakcie dyskusji posługuje się poprawną terminologią matematyczną. Świadomie posługuje się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania, projektowania i realizowania efektywnych działań praktycznych w zakresie kształcenia matematycznego na etapie wczesnoszkolnym. Podejmuje skuteczne próby projektowania oryginalnych i twórczych rozwiązań metodycznych. Student wykazuje aktywność w trakcie zajęć i dyskusji. Dobra lub plus dobra ocena z kolokwium.
Bardzo dobra (5.0) Szeroka i pogłębiona wiedza z zakresu treści przedmiotu. W trakcie dyskusji posługuje się poprawną terminologią. Świadomie posługuje się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania, projektowania i realizowania efektywnych działań praktycznych w zakresie dydaktyki twórczości na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Potrafi wybrać i zastosować właściwe rozwiązania metodyczne, generować oryginalne i twórcze rozwiązania oraz opracowywać i realizować innowacyjne programy działań edukacyjnych z zakresu dydaktyki twórczości na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Student wykazuje aktywność na zajęciach.
Bardzo dobra lub plus dobra ocena z kolokwium.
Egzamin - zaliczenie testu sprawdzającego efekty kształcenia na min. 31% możliwych do uzyskania punktów.
Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą ocenione jako:
1. dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 35 - 54% - ocena dostateczna (3,0)
2. więcej niż dostateczne – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 55 - 65% - ocena dostateczna plus (3,5)
3. dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 66 - 77% - ocena dobra (4,0)
4. więcej niż dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 78 - 88% - ocena dobra plus (4,5)
5. bardzo dobre – przy osiągnięciu przez studenta wyniku testu sprawdzającego wiedzę w granicach 89 - 100% - ocena bardzo dobra (5,0)
Literatura
1Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001.
2Nęcka E., Trening twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.
Szmidt K.J., Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i tenerów grupowych, Wydawnictwo Sensus, Gliwice 2013.
Szmidt K.J. (red.), Dydaktyka twórczości. Koncepcje, problemy, rozwiązania, Wyd. Impuls, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: