Teoretyczne podstawy wychowania 2.3.08.D5.02-INPTPW
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1. Absolwent ma rozległą wiedzę z zakresu teorii wychowania – zna i rozumie używaną terminologię, ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania, jego istotę oraz wybrane teorie wychowania;
W 2. Rozumie złożoność procesu wychowania i jego uwarunkowania;
W.3 Zna i rozumie główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące oraz rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów.
U 1. Absolwent charakteryzuje i potrafi interpretować wybrane problemy wychowania oraz prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, odwołując się do poznanych koncepcji teoretycznych.
K 1. Absolwent docenia znaczenie pedagogiki dla rozwoju osoby i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych;
K 2. Absolwent jest gotów do projektowania i wdrażania działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości;
K 3. Absolwent jest gotów do nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym.
Kryteria oceniania
Na oceny końcowe składają się podlegające ocenie: aktywność (udział w dyskusji, wykonywanie ćwiczeń), praca pisemna, kolokwium, egzamin.
Studenci powinni aktywnie uczestniczyć we wszystkich zajęciach.
W przypadku ewentualnej nieobecności materiał z zajęć należy zaliczyć podczas konsultacji.
Literatura
De Tchorzewski A.M., 2018, Wstęp do teorii wychowania, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków – dostęp: wydawnictwo.ignatianum.edu.pl
Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M.(red.), 2007-2010, Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty, t. 1, 2, 3, 4, 5, GWP, Gdańsk (wybrane teksty).
Łobocki M., 2013, Teoria wychowania w zarysie, Impuls, Kraków – dostęp: IBUK Libra.
Nowak M., 2008, Teorie i koncepcje wychowania, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Śliwerski B., 2015, Współczesne teorie i nurty wychowania, Of. Wyd. IMPULS – dostęp: IBUK Libra.
Śliwerski B. (red.), 2015, Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu, t. 1, GWP, Gdańsk.
Śliwerski B., 2013, Pedagogika ogólna: podstawowe prawidłowości, Impuls, Kraków – dostęp: IBUK Libra.
Śliwerski B., Kwieciński Z. (red. nauk. ), 2019, Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa – dostęp: IBUK Libra.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: