Podstawy pedagogiki wczesnoszkolnej (A) 2.3.08.D5.03-INPPPW
Stymulowanie rozwoju procesów poznawczych oraz emocjonalnych uczniów. Plastyczność, elastyczność oraz indywidualizacja w postępowaniu dydaktyczno-wychowawczym.
Wartościowanie osiągnięć szkolnych młodszych uczniów. Walory oceny opisowej. Wdrażanie uczniów klas początkowych do samokontroli i samooceny. Środki masowej informacji w kształtowaniu osobowości młodszych uczniów. Stosowanie metod, środków dydaktycznych i form organizacyjnych procesu kształcenia i pracy uczniów oraz dokonywanie kontroli oceny oraz ewaluacji osiągnięć uczniów Przezwyciężanie trudności i niepowodzeń dydaktycznych oraz wychowawczych uczniów – ustalanie przyczyn; profilaktyka, diagnoza, terapia. Wykorzystanie wartości edukacyjnych zabawy w intensyfikacji procesu edukacji wczesnoszkolnej.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W 1 – zna terminologię w zakresie pedagogiki wczesnoszkolnej; rozumie jej specyfikę przedmiotową oraz interdyscyplinarne powiązania jako podstawę wspierania integralnego i harmonijnego rozwoju ucznia W 2 – posiada wiedzę w zakresie podstaw pedagogiki stanowiącą podstawę projektowania i organizowania oraz ewaluacji procesu edukacji wczesnoszkolnej W 3 – dysponuje wiedzą w zakresie uwarunkowań psychopedagogicznych procesu kształcenia i wychowania wczesnoszkolnego oraz twórczego stosowania w praktyce edukacyjnej różnych procedur metodycznych
UMIEJĘTNOŚCI:
U 1 – w oparciu o wiedzę psychologiczną i pedagogiczną potrafi dokonywać interpretacji obserwowanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych oraz podejmować określone działania U 2 – potrafi podejmować działania w zakresie organizowania otwartego środowiska nauczania i uczenia się uwzględniającego specyficzne potrzeby i zainteresowania uczniów U 3 – potrafi planować działania zmierzające do rozwijania kluczowych kompetencji młodszego ucznia, szczególnie w zakresie propedeutyki samokształcenia, kreatywności, kompetencji kooperatywnych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K 1 – buduje relacje oparte na wzajemnym zaufaniu i szacunku będące podstawą zdrowia psychospołecznego uczniów
K 2 – podejmuje efektywną pracę w zespole, wykazuje się kompetencjami kooperatywnymi
K 3 – posiada kompetencje komunikacyjne
Kryteria oceniania
ĆWICZENIA: KOLOKWIUM PISEMNE
EGZAMIN PISEMNY
Literatura
Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Warszawa 2009, Wyd. WSP TWP.
Drost M., Miejsce podręcznika w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, [W:] Dziecko-Nauczyciel-Rodzice. Konteksty edukacyjne. (red.) R.Piwowarski, Warszawa 2003
Drost M., Funkcje podręczników i ich dobór, „Życie Szkoły” 2002/8 Kapica G., Konopnicka I, Kryk G., Solich K. (red.), Dzieciństwo czyni człowieka. Wybrane zagadnienia edukacji elementarnej, Racibórz 2016, Wyd. PWSZ Racibórz. Kapica G., Współczesne konteksty dzieciństwa. Racibórz 2006, Wyd. PWSZ Racibórz.
Kapica G. (red.), Edukacja do współbycia i współdziałania. Racibórz 2010, Wyd. PWSZ Racibórz.
Klus – Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa 2005, WSiP.
Klus – Stańska D., Szczepska - Pustkowska M., Pedagogika wczesnoszkolna. Warszawa 2009, Wyd. Akademickie i Profesjonalne.
Klus – Stańska D. (red.) (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Kraków 2014, Impuls.
Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Poznań 2004, Wyd.UAM.
Sowińska H. (red.), Dziecko w szkolnej rzeczywistości, Poznań 2011, Wyd. UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: