Podstawy edukacji matematycznej (B) 2.3.08.D5.05-INPPEM
Treści merytoryczne wykładu (Na wykładach realizowane będą teoretyczne podstawy powyższych zagadnień.
Na ćwiczeniach rozwiązywane będą w sposób praktyczny problemy matematyczne zawierające w/w treści):
Część B (semestr 5)
wyrażenia algebraiczne; równania i nierówności; metody rozwiązywania równań użyteczne w nauczaniu początkowym matematyki; typologia zadań tekstowych; elementy geometrii (podstawowe pojęcia geometryczne - punkt, prosta, płaszczyzna, figura geometryczna, kąt; prostopadłość i równoległość, mierzenie, obwód i pole figury, podstawowe przekształcenia geometryczne na płaszczyźnie – przesunięcie, obrót, symetria);
rozumowanie geometryczne i jego zapis; przeliczanie jednostek miary; proste konstrukcje geometryczne; figury przestrzenne, kodowanie położenia na płaszczyźnie i w przestrzeni; reguła mnożenia i dodawania, zasada szufladkowa; elementy statystyki opisowej, graficzne reprezentowanie danych; zagadnienia zegarowe i kalendarzowe; praktyczne zastosowania matematyki (np. w: technice, muzyce, architekturze).
Treści wspólne realizowane w obu semestrach:
Wprowadzanie do metody matematycznej: wnioskowanie logiczne dedukcyjne i redukcyjne, abstrahowanie, konkretyzacja, analogie, schematyzowanie, definiowanie, matematyzowanie, formułowanie i weryfikację hipotez, argumentowanie i zapisywanie rozumowań, wykonywanie eksperymentów numerycznych i geometrycznych, dostrzeganie regularności prowadzących do uogólnień, uzasadnianie uogólnień, rozumowania dedukcyjne w geometrii płaskiej i przestrzennej
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
absolwent zna i rozumie:
W1. podstawowe struktury matematyki szkolnej: liczby i ich własności, zbiory liczbowe, działania na liczbach, figury, relacje i zależności funkcyjne, reprezentacje graficzne;
W2. treści nauczania w zakresie edukacji matematycznej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej: liczby i liczenie, aspekty liczby, systemy pozycyjne i niepozycyjne, własności działań na liczbach, zagadnienia miarowe w geometrii, klasyfikowanie figur geometrycznych, symetrię, manipulacje w trzech wymiarach i tworzenie modeli brył, wczesną algebraizację, zagadnienia zegarowe i kalendarzowe;
W3. treści nauczania matematyki w zakresie starszych klas szkoły podstawowej: własności liczb całkowitych i wymiernych, działania na ułamkach, wyrażenia algebraiczne, rozumowanie geometryczne i jego zapis, przeliczanie jednostek miary, zliczanie za pomocą reguł mnożenia i dodawania, zasadę szufladkową, definiowanie figur, badanie ich własności (kąty, wielokąty, koło), proste konstrukcje geometryczne – prostopadłość i równoległość na płaszczyźnie i w przestrzeni, figury przestrzenne, kodowanie położenia na płaszczyźnie i w przestrzeni, elementy statystyki opisowej, graficzne reprezentowanie danych, podstawowe konstrukcje geometryczne, algorytmy i konstrukcje rekurencyjne;
W4. rozumowania matematyczne w zakresie matematyki szkolnej, w tym wnioskowanie dedukcyjne, argumentowanie i zapisywanie rozumowań, wykonywanie eksperymentów numerycznych i geometrycznych, dostrzeganie regularności prowadzących do uogólnień, uzasadnianie uogólnień, formułowanie i weryfikację hipotez, rozumowania dedukcyjne w geometrii płaskiej i przestrzennej;
W5. zastosowania matematyki w życiu codziennym oraz w innych obszarach, w tym w technice, sztuce, ekonomii i przyrodzie.
Umiejętności:
absolwent potrafi:
U1. sprawnie posługiwać się podstawowymi obiektami matematycznymi;
U2. prowadzić proste rozumowania matematyczne i oceniać ich poprawność;
U3. dostrzegać i wskazywać związki matematyki z codziennym życiem;
U4. rozwiązywać zagadki i łamigłówki logiczne;
U5. posługiwać się pakietami wspierającymi nauczanie matematyki;
U6. przygotować ucznia do udziału w konkursach matematycznych dla szkół podstawowych
Kompetencje społeczne:
K1. absolwent jest gotów do pogłębiania swojego rozumienia znaczenia i piękna matematyki
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne, kolokwia, aktywność na zajęciach, projekt indywidualny, egzamin pisemny
Literatura
Krygowska Z. (1986) Elementy aktywności matematycznej, które powinny odgrywać znaczącą rolę w matematyce dla wszystkich. Dydaktyka Matematyki 6, s. 25 - 41.
Nowik J. (2011), Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo NOWIK,
Reclik R. (2018) Myślenie intuicyjne i własna aktywność dziecka w wieku przedszkolnym w kształtowaniu i rozwijaniu pojęć matematycznych, [w:] Wczesna edukacja dziecka. Teoria i praktyka, E. Smak, E. Jędrzejowska, I. Konopnicka, Opole, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, ss. 145-153
Sawicki T., Reclik R., Nowik J. (1997), Matematyka. To nauczyciel klas początkowych wiedzieć powinien, Wydawnictwo NOWIK.
Szkolne podręczniki do matematyki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: