Pedagogika twórczości 2.3.08.Z5.01-INPPT
Twórczość jako istotny element aktywności życiowej współczesnego człowieka.
2. Problematyka twórczości we współczesnej humanistyce.
3. Zarys rozwoju pedagogik twórczości w Polsce.
4. Fazy rozwoju myślenia i działań twórczych dzieci i młodzieży.
5. Wybrane kierunki badań nad twórczością w sztuce.
6. Wybrane kierunki badań nad twórczością w edukacji.
7. Kreacjonizm pedagogiczny; realizacja idei kreacjonistycznych w kontekście reformy sys-temu edukacji w Polsce.
8. Twórczy wymiar aktywnych metod edukacji.
9. Współczesne tendencje występujące na gruncie twórczości.
Trening twórczości: zabawa – refleksja – zmiana
10. Edukacja dla twórczości; rozwijanie umiejętności myślenia twórczego oraz kształtowanie postawy twórczej.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć, student powinien być w stanie definiować terminologię używaną w pedagogice kreatywnej i jej zastosowania w dyscyplinach pokrewnych. Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie pedagogicznym i społecznym.
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien posiadać pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych, przy użyciu różnych źródeł, oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów pedagogicznych. Potrafi diagnozować oraz znajdywać twórcze rozwiązania dylematów pedagogicznych. Umiejętnie korzysta ze współczesnych trendów pedagogicznych.
Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy do którego student przystąpić może jeśli:
- uczestniczył regularnie w zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności)
- brał aktywny udział w dyskusji wypowiadając się poprawnie merytorycznie i formalnie
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Limont W., Synektyka a zdolności twórcze. Toruń 1994.
2. Stasiak M. K., Twórczy i harmonijny rozwój człowieka. Łódź 2000.
3. Schulz R., Studnia z innowatyki pedagogicznej. Toruń 1996.
4. Szmidt K. J., Szkice do pedagogiki twórczości. Kraków 2001.
5. Góralski A., Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia. Warszawa 1990
6. Nęcka E., Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków 1995
7. Nęcka E., Psychologia twórczości. Gdańsk 2002
8. Stasiak M. K., Metodyka pracy nad rozwojem podmiotu. Łódź 2003
9. Szymański M. S., Twórczość i style poznawcze uczniów. Warszawa 1987
10. Szmidt. K. J., Elementarz twórczego życia. Warszawa 1997
11. Szmidt K. J., Porządek i przygoda. Lekcje twórczości. Warszawa 1997.
12. Szmidt K. J., Piotrkowski K. J., (red.) Nowe teorie twórczości. Nowe metody pomocy w tworzeniu. Kraków 2005.
13. Szmidt K. J., Pedagogika twórczości. Gdańsk 2007.
14. Szmidt K. J., ABC kreatywności. Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: