Psychologia rozwojowa dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym I 2.3.08.Z5.02-INPPRD1
Cele przedmiotu::
- w zakresie wiedzy: student posiada wiedzę na temat przedmiotu, aparatu pojęciowego oraz teoretycznych koncepcji współczesnej psychologii rozwoju człowieka; zna teorie opisujące i wyjaśniające uwarunkowania, przebieg, mechanizmy oraz efekty rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
- w zakresie umiejętności: student posiada umiejętność aplikowania wiedzy z zakresu psychologii rozwoju do opisu, wyjaśniania i rozwiązywania problemów odnoszących się do konkretnych sytuacji z życia codziennego oraz przekazywania tej wiedzy w sposób komunikatywny w języku ogólnie zrozumiałym.
- w zakresie kompetencji : student opanuje podstawy krytycznego myślenia w odniesieniu do norm rozwojowych oraz cechuje go wrażliwość etyczna
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• Posługiwać się terminologią z zakresu psychologii rozwoju człowieka oraz zastosować tę wiedzę we własnej dyscyplinie
• Posługiwać się na poziomie rozszerzonym wiedzą o dziecku w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, rówieśniczych) oraz znać historyczną ewaluację poglądów na temat dzieciństwa.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien mieć umiejętność:
• pogłębionej obserwacji, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych dotyczących rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
• samodzielnego planowania i realizowania własnego uczenie się przez całe życie i ukierunkowywania innych w tym zakresie
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• Umiejętność krytycyzmu wobec odbieranej treści
• przekonanie o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach.
Egzamin pisemny po II semestrze przedmiotu.
Literatura
Trempała J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa [wybrane rozdziały]
Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007.
Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN
Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007.
Harwas-Napierała B., Trempała J. (2002) (red.), Psychologia rozwoju człowieka, t.2, Warszawa: PWN
Literatura dodatkowa w czasie epidemii COVID-19
1. Skiba, J. (2014). Myśl Lwa Wygotskiego we współczesnej edukacji małego dziecka. W: A. Kamińska, K. Denek, P. Oleśniewicz. (red.) Edukacja Jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra. Sosnowiec: Wyższa Szkoła Humanitas (s. 3017-316).
2. Bąk, A. (2015). Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.
3. Wojtasik, Ł. (2015). Mama, tata, tablet. O tym, kiedy i jak udostępniać dzieciom tablet i smartfon. Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: