Metodyka działań w pracy socjalnej 2.3.43.Z2.KRK-01MDPS
Przedmiot koncentruje się na zagadnieniach skutecznego działania społecznego z wykorzystaniem instrumentów jakimi dysponuje profesjonalna praca socjalna. Porusza cale spektrum możliwych oddziaływań od działań w zakresie wsparcia socjalnego, przez działania o charakterze profilaktycznym i opiekuńczym, których realizacja możliwa jest zarówno w instytucjach pomocowych jak i w środowisku przy wykorzystaniu naturalnych układów wsparcia. Kształcenie metodyczne zw względu na ogromne zróżnicowanie sytuacji życiowych i potrzeb osób doświadczających społecznej deprywacji uwzględnia zarówno sytuacje kryzysowe, potrzebę działań na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu ale także orientuje się na problematykę jakości życia klientów instytucji pomocy i integracji społecznej. Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do posługiwania się zarówno klasycznymi metodami pracy socjalnej jak: metoda pracy z indywidualnym przypadkiem, metoda pracy z grupą czy metoda środowiskowa ale także opanowanie niezbędnej wiedzy i umiejętności do posługiwania się nowoczesnymi strategiami, technikami i formami pracy socjalnej. Studenci zdobywają umiejętności pozwalające, aby nie tylko działać „na rzecz” osób i grup, lecz „z” osobami i grupami będącymi często niewykorzystanym potencjałem dla samego siebie i swoich środowisk. Celem przedmiotu jest również popularyzacja nowych metod i instrumentów wsparcia społecznego oraz ukazanie aktualnych zagadnień instytucjonalno-organizacyjnych oraz prawnych, które kształtują ramy dla działań pracownika socjalnego w środowisku.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W11 Zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia opisu, w tym techniki pozyskiwania danych oraz identyfikowania prawidłowości i procesów zachodzących na gruncie struktur społecznych istotne dla wywoływania zamiany społecznej.
K_W20 Ma pogłębioną wiedzę z metodyki pracy socjalnej w zakresie inkluzyjnych form pracy socjalnej opartej o zasoby osób, rodzin, grup i całych społeczności, która jest profesjonalną reakcją na zjawiska marginalizacji i wykluczenia społecznego. Wie, jakie formy pracy socjalnej pełnią rolę skutecznych mechanizmów włączania społecznego w skali mikro, mezo i makrospołecznej. Posiada wiedzę o mechanizmach, pozwalających na gruncie pracy socjalnej poszukiwać skutecznych metod i forma przeciwdziałania nietolerancji, wszelkim formom dyskryminacji i w coraz wyższym stopniu w warunkach demokratycznego społeczeństwa urzeczywistniać idee sprawiedliwości społecznej.
Umiejętności
K_U03 Potrafi właściwie opisywać i diagnozować sytuacje, zjawiska i procesy będące przedmiotem zainteresowania pracy socjalnej w wymiarze indywidualnym, grupowym i w szerszych układach społecznych, stawiać na tym tle hipotezy i modele ich weryfikacji.
K_U07 Odwołując się do podejść rozwojowych potrafi opracowywać inkluzyjne modele interwencji socjalnej opartej o indywidualne i grupowe zasoby z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi stosowanych w pracy socjalnej.
Kompetencje społeczne
K_K04 Potrafi kierować pracą zespołu, właściwie wykorzystując potencjał indywidualny członków, właściwie planując i organizując pracę zespołową, przyjmuje odpowiedzialność za wykonane zadanie zespołowe, w którym pełnił rolę lidera.
K_K05 W działaniu społecznym właściwie określa priorytety służące osiąganiu wysokiej jego skuteczności i planowej realizacji określanych przez siebie lub innych zadań.
Kryteria oceniania
Wykład – zaliczenie (obecność na zajęciach)
Ćwiczenia – zaliczenie z oceną (oceny cząstkowe, przygotowanie prezentacji, wystąpienia ustne, aktywność na zajęciach, przygotowanie gry dydaktycznej (sytuacyjnej)
Literatura
Bąbska B., Marek Rymsza, Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy Środowiskowej, Warszawa 2014.
de Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Wydawnictwo, Katowice 1998.
de Robertis C., Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami, Katowice 1999.
Garlin Ch.D., Seabury B.A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996, t. I i II.
Granosik M., Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006.
Jaraczewska J., Krasiejko I. (red.) Dialog Motywujący w teorii i praktyce. red. nauk. Jaraczewska J. M., Krasiejko I., Motywowanie do zmiany w pracy socjalnej i terapii, Toruń 2012.
Jordan P., Ośrodek pomocy i aktywności społecznej – doświadczenia programu Centrum Aktywności Lokalnej, [w:] Ośrodek pomocy i aktywności społecznej, renesans pracy środowiskowej, Jordan P. (red.), Warszawa 2007.
Kantowicz E., Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.
Kaźmierczak T. (red.), Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Warszawa 2014.
Kienhuis J., Świtek T., Klient ekspertem. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach I jego zastosowanie w Polsce, Katowice 2007.
Kotlarska-Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999.
Oyster C.K., Grupy, Poznań 2002.
Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 3, Opole 2013.
Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 2, Opole 2013.
Weissbrot-Koziarska A., Sikora P. (red.), Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 1, Opole 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: