Psychologiczne aspkety rozwoju jednostki i rodziny 2.3.43.Z2.KRK-01PARJ
Wykłady
1.Rozwój człowieka i jego determinanty.
2.Fazy rozwoju człowieka.
3.Wyzwania okresu wczesnej dorosłości.
4.Metody rozwoju osobistego.
5.Rodzina i jej przemiany.
6.Fazy rozwoju życia rodzinnego.
7.Sytuacje kryzysowe w życiu rodziny a jej rozwój.
8.Determinanty jakości związków małżeńskich.
Ćwiczenia
1.Rozwój społeczny jednostki w ciągu całego życia.
2.Rozwój poznawczy jednostki w ciągu całego życia.
3.Rozwój tożsamości płciowej.
4.Coaching jako metoda rozwoju osobistego.
5. Struktura i dynamika rozwoju miłości w związku.
6. Psychologiczne aspekty funkcjonowania systemu rodzinnego.
7. Zadania w poszczególnych fazach życia rodzinnego.
8. Wybrane problemy życia rodzinnego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 Posiada pogłębioną wiedzę o psychologicznych aspektach rozwoju człowieka oraz rodziny. Właściwie określa procesy rozwojowe w kontekście innych nauk społecznych.
K_W02 Zna terminologię używaną w psychologii rozwoju człowieka oraz rodziny na poziomie rozszerzonym. Zna jej odniesienia do innych dyscyplin humanistycznych i społecznych.
K_W05 Zna i rozumie wybrane teorie w obszarze nauk społecznych i humanistycznych, a także z innych dziedzin stanowiące podstawy kształtowania i prawidłowego rozwoju jednostki i rodziny w relacjach między nimi i różnymi kręgami społecznymi.
K_W06 Posiada pogłębioną wiedzę o możliwych zasobach i potencjale indywidualnym, tkwiącym w jednostce i rodzinie. Ma wiedzę na temat psychologicznych i socjologicznych aspektów kształtowania prawidłowych relacji jednostki w rodzinie i grupie społecznej.
K-W08 Posiada głęboką wiedzę na temat podejść rozwojowych i holistycznych zorientowanych na człowieka w perspektywie interdyscyplinarnej.
Umiejętności
K_U01 Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać procesy rozwojowe jednostki i rodziny oraz scharakteryzować wzajemne relacje między nimi w obrębie podstawowych dyscyplin naukowych.
Kompetencje społeczne
K_K06 Jest wrażliwy na problem przestrzegania praw człowieka we wszelkich aspektach działalności zawodowej oraz w szerszych układach społecznych. Uznaje godność, niepowtarzalność i wartość wszystkich istot ludzkich. Cechują go postawy szacunku dla różnorodności w odniesieniu do „ras”, kultur, religii, pochodzenia etnicznego, języka, płci, przynależności do różnorodnych mniejszości oraz zróżnicowanych zdolności.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny – uzyskanie pozytywnej oceny końcowej min. 50% ustalonej punktacji
Zaliczenie na ocenę – średnia ocen cząstkowych dająca pozytywną ocenę końcową (średnia ponad 2,75)
Literatura
Bieluga K., Rozpoznawanie i stymulowanie cech inteligencji oraz myślenia twórczego w domu i szkole, Kraków 2009.
Birch A., Malim T., Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa 2009.
Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2000.
Janicka I., Liberska H., Psychologia rodziny, Warszawa 2014.
Rostowska T., Psychologia rodziny: małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Warszawa 2009.
Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki, Warszawa 2011.
Turner J.S., Helms D.B., Rozwój człowieka, Warszawa 1999.
Zimbardo P.G., Psychologia i życie, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: