Proseminarium badawcze (PS) 2.3.43.Z2.KRK-02PB
Sposoby i zasady redagowania prac naukowych w obszarze nauk społecznych.
Analiza i interpretacja wyników badań zawartych w piśmiennictwie z zakresu pracy socjalnej.
Podstawowe cechy, zasady i metody pracy naukowej w obszarze pracy socjalnej.
Stanowiska i podejścia metodologiczne w badaniach społecznych.
Orientacje badawcze, strategie i metody badań w obszarze nauk społecznych.
Interdyscyplinarny, wieloparadygmatyczny i transwersalny charakter badań społecznych.
Planowanie procesu badawczego.
Krytyczna analiza wyników badań w praktyce pracy socjalnej.
Dobór i stosowanie procedur badawczych.
Formułowanie problemów badawczych i hipotez oraz zmiennych i wskaźników.
Dobór metod i technik badawczych adekwatnie do postawionych problemów badań.
Samodzielnie opracowywanie narzędzi badawczych.
Sposoby prezentacji i interpretacji wyników badań.
Formułowanie wniosków badawczych przy wykorzystaniu metod i technik pozyskiwania informacji z uwzględnieniem poglądów innych autorów i własnych.
Zastosowanie wybranych metod i technik pozyskiwania, gromadzenia, analizy i interpretacji zgromadzonego materiału informacyjnego. Formułowanie wstępnego tematu i koncepcji pracy własnej – prezentacja na forum grupy seminaryjnej.
Podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego.
W cyklu 2023/24-L:
C1. Poznanie głównych zasad pisarstwa naukowego, zasad sprawnego postępowania przy tworzeniu pracy oraz metod gromadzenia materiałów źródłowych do pracy i ich praktycznego zastosowania w toku tworzenia pracy własnej. |
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W07 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o orientacjach badawczych, strategiach i metodach badań w obszarze nauk społecznych, zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych, rozumie interdyscyplinarny, wieloparadygmatyczny i transwersalny charakter tych badań.
K_W25 Posiada umiejętność prawidłowego formułowania wniosków badawczych przy wykorzystaniu metod i technik pozyskiwania informacji z uwzględnieniem poglądów innych autorów i własnych. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Umiejętności
K_U04 Posiada rozwinięte umiejętności badawcze, stosuje
w praktyce różnorodne orientacje badawcze. Poprawnie formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne do nich metody i techniki badań. Samodzielnie opracowuje narzędzia badawcze. Właściwie planuje proces badawczy. Dokonuje prezentacji i interpretacji wyników badań, logicznie wnioskuje oraz wskazuje możliwości prowadzenia dalszych badań w obszarze nauk społecznych, odwołując się do odpowiednich paradygmatów badawczych.
K_U05 Potrafi prawidłowo stosować procedury badawcze, krytycznie analizować wyniki badań oraz zastosować badania w praktyce pracy socjalnej.
Kompetencje społeczne
K_K16 Potrafi w sposób przedsiębiorczy wykorzystywać instrumenty pomocy społecznej w konstruowaniu i planowaniu działań społecznych, których celem jest zmiana sytuacji osób uzależnionych od pomocy i wsparcia ze strony państwa przy wykorzystaniu poznanych metod i technik pozyskiwania, gromadzenia, analizy i interpretacji zgromadzonego materiału informacyjnego.
Kryteria oceniania
30% prezentacja, 40% praca semestralna i 30% aktywny udział w zajęciach
Literatura
Maszke A. W., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008.
Nowak S., Metodologia badań społecznych, Warszawa 2007.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych: strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2010.
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice 2005.
Wojciechowska R., Przewodnik metodyczny pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2010.
W cyklu 2023/24-L:
Maszke A. W., Metody i techniki badań pedagogicznych, Rzeszów 2008. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: