Seminarium magisterskie 2.3.43.Z2.KRK-03SM
1. Przedstawienie struktury pracy dyplomowej.
2. Określenie obszaru badań.
3. Sposoby korzystanie z materiałów źródłowych i literatury przedmiotu.
4. Wybór tematu pracy.
5. Strategia prowadzenia badań jakościowych i ilościowych.
6. Formułowanie problemów i hipotez badawczych.
7. Dobór zmiennych i wskaźników.
8. Zapoznanie z metodami, technikami i narzędziami stosowanymi w badaniach prowadzonych w naukach społecznych.
9. Konstruowanie narzędzi badawczych.
10. Standaryzacja narzędzi.
11. Analiza zgromadzonych informacji.
12. Wyciąganie wniosków z przeprowadzonych badań.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W_01 Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o orientacjach badawczych, strategiach i metodach badań w obszarze nauk społecznych, zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych, rozumie interdyscyplinarny, wieloparadygmatyczny i transwersalny charakter tych badań.
W_02 Posiada umiejętność prawidłowego formułowania wniosków badawczych przy wykorzystaniu metod i technik pozyskiwania informacji z uwzględnieniem poglądów innych autorów i własnych. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.
Umiejętności
U_01 Posiada rozwinięte umiejętności badawcze, stosuje
w praktyce różnorodne orientacje badawcze. Poprawnie formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne do nich metody i techniki badań. Samodzielnie opracowuje narzędzia badawcze. Właściwie planuje proces badawczy. Dokonuje prezentacji i interpretacji wyników badań, logicznie wnioskuje oraz wskazuje możliwości prowadzenia dalszych badań w obszarze nauk społecznych, odwołując się do odpowiednich paradygmatów badawczych.
U_02 Potrafi prawidłowo stosować procedury badawcze, krytycznie analizować wyniki badań oraz zastosować badania w praktyce pracy socjalnej.
Kompetencje społeczne
K_01 Potrafi w sposób przedsiębiorczy wykorzystywać instrumenty pomocy społecznej w konstruowaniu i planowaniu działań społecznych, których celem jest zmiana sytuacji osób uzależnionych od pomocy i wsparcia ze strony państwa przy wykorzystaniu poznanych metod i technik pozyskiwania, gromadzenia, analizy i interpretacji zgromadzonego materiału informacyjnego.
Kryteria oceniania
Projekt indywidualny (grupowy).
Praca pisemna
Udział w dyskusji
Inne
Literatura
Angrosino M., Badanie etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010.
Atkinson P., Hammersley M., Metody badań terenowych, Poznań 2000.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2007.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009.
Barbour R., Badania fokusowe, Warszawa 2011.
Becker H. S., Warsztat pisarski badacza, Warszawa 2013.
Denzin N. L., Lincoln Y., Metody badań jakościowych, t. 1. i 2. Warszawa 2009.
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
Flick U., Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2011.
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2011.
Kawecki I., Metoda etnograficzna w badaniach edukacyjnych, Łódź 1994.
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe?, Warszawa 2000.
Krüger H. H., Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2007.
Kvale S., InterViews Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Białystok 2004.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków 2003.
Marszałkowska M., Standardy pracy socjalnej. Raport końcowy. Analiza zasobów, Warszawa 2005.
Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Białystok 2000.
Palka S., Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk 2010.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
PIlch T., Zasady badań pedagogicznych Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2011.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją. Warszawa 2008.
Sztompka P., Socjologia wizualna Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2005.
Urbaniak-Zając D., Piekarski J., Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, Łódź 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: