Pedeutologia 2.3.46.D2.01-INPPE
Pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna; Geneza, istota i przedmiot pedeutologii, Uwarunkowania i przemiany roli zawodowej nauczyciela w historii edukacji; Czołowi pedeutolodzy w Polsce i ich refleksja na temat powinności nauczycielskich; Osobowość nauczyciela; Etyka zawodu i moralne postawy nauczycieli; Autorytet nauczyciela; Systemy kształcenia nauczycieli i doskonalenia zawodowego w Polsce.
Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień – postrzegania profesji nauczycielskiej jako zawodu bądź misji czy powołania; kwestii społecznej roli nauczyciela i determinantów wyborów zawodu nauczycielskiego; adaptacji zawodowej nauczycieli, ich rozwoju zawodowe-go i uwarunkowań awansu zawodowego; kompetencji zawodowych, postaw i oddziaływań innowacyjnych wdrażanych w praktykę pedagogiczną; zakresu praw i obowiązków nauczycieli; czynności zawodowych nauczyciela oraz zagrożeń psychospołecznych w profesji nauczycielskiej
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 – Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii i uwarunkowań zawodu nauczycielskiego w perspektywie historycznej i współczesnej.
W 2 – Student zna podstawowe teorie dotyczące przygotowania, funkcjonowania i rozwoju zawodowego nauczyciela.
W 3 - Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy nauczyciela.
Umiejętności
U 1 – Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów na profesję nauczycielską.
U 2 – Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, związanymi z działalnością nauczyciela, w celu jej analizy, interpretacji i projektowania działań usprawniających wypełnianie roli zawodowej, a także rozwiązywania konkretnych problemów pedagogicznych środowiska szkolnego.
U 3 – Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy moralno-etyczne właściwe profesji nauczycielskiej, a także przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych.
Kompetencje społeczne
K 1 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się z zakresu zagadnień pedeutologicznych.
K 2 – Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań.
K 3 – Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy moralno-etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej profesji nauczycielskiej.
Kryteria oceniania
Ocena z ćwiczeń na podstawie zaliczenia kolokwium (35%) oraz aktywności na zajęciach (15%), natomiast ocena z wykładów - egzamin pisemny
Literatura
1. Day C., Od teorii do praktyki: rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2008.
2. Jasiński Z., Lewowicki T. (red.), Problemy pedeutologii na przełomie XX i XXI wieku, Opole 2000.
3. Korczyński S., Obraz nauczyciela, Opole 2002.
4. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008.
5. Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańsk 2005.
6. Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: