Pedagogika ogólna 2.3.46.D2.01-INPPO
Treści merytoryczne przedmiotu (wykładów) obejmują analizę następujących zagadnień: Miejsce pedagogiki ogólnej w kompleksie nauk pedagogicznych; Historyczność pedagogiki; Związki pedagogiki ogólnej z teorią wychowania; Autorskie ujęcia pedagogiki ogólnej – wymiar historyczny i współczesny (Z. Mysłakowski, K. Sośnicki, B. Nawroczyński, B. Suchodolski, T. Hejnicka-Bezwińska, M. Nowak, B. Śliwerski); Edukacja jako podstawowe narzędzie pedagogiki ogólnej; Pedagogika ogólna i jej kluczowe obszary tematyczne (wychowanie, socjalizacja, kształcenie, uczenie się); Relacje pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną.
Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: Podstawowych i aktualnych kategorii pedagogicznych, ich sposobów rozumienia i interpretowania w różnych systemach pedagogicznych; Zagadnień związanych z edukacją w tym Dekatera edukacyjnego; Roli rodziny we współczesnym procesie wychowania; Znaczenie wychowania patriotycznego we współczesnej szkole; Zakłóceń i barier w relacjach międzyludzkich w dobie społeczeństwa medialnego, informatycznego i wielokulturowego; Współczesnych dyscyplin, prądów i kierunków pedagogicznych
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W1 - Student na poziomie rozszerzonym zna terminologię używaną w pedagogice ogólnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych (K_W01)
W2 - Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (K_W03)
W3 - Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W10)
Umiejętności:
U1 - Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych (K_U02)
U2 - Student potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych (K_U08)
Kompetencje społeczne:
K1 - Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego (K_K01)
K2 - Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga (K_K03)
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonania i zaprezentowania projektu grupowego - prezentacji multimedialnej (35%) oraz aktywności w trakcie zajęć (15%), zaliczenie z wykładów - egzamin pisemny (50%)i
Literatura
Gajda J., Wartości w życiu i edukacji człowieka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.
Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Naukowego, Poznań 2007.
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008.
Kwieciński Z., Alternatywy myślenia o/dla edukacji: wybór tekstów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.
Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010.
Śliwerski B., Kwieciński Z.(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki tom I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012.
Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: