Diagnoza psychologiczna człowieka dorosłego 2.5-DIAGDOR-Z
A. Problematyka wykładu:
1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej: rozumienie diagnozy w psychologii i naukach pokrewnych.
2. Rodzaje diagnoz psychologicznych.
3. Proces diagnozowania i jego etapy.
4. Diagnoza w praktyce psychologicznej – metody diagnozy.
5. Testy psychologiczne i ich rola w diagnozie.
6. Profesjonalne oraz interpersonalne kompetencje w diagnozowaniu
7. Zagadnienia etyczne w procesie diagnozy
B. Problematyka lab.:
1. Diagnoza intelektu (WAIS-R)
2. Diagnoza osobowości:
a. MMPI-2
b. metody projekcyjne
3. Diagnoza neuropsychologiczna.
4. Etyka w diagnozie psychologicznej człowieka dorosłego
5. Kontakt diagnostyczny w badaniach psychologicznych człowieka dorosłego
6. Analiza i interpretacja danych ilościowych i jakościowych
7. Proces opracowania danych (opinia psychologiczna, orzeczenie, praca w zespole interdyscyplinarnym) oraz udzielanie informacji zwrotnej
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Realizowany w terenie
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• posługiwać się terminologią z zakresu diagnozy psychologicznej człowieka dorosłe-go na poziomie rozszerzonym
• wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wiedzą, obejmującą terminologię, teorie i metodologię
• wykazywać się uporządkowaną wiedzą dot. rodzaju i zastosowania poszczególnych narzędzi psychologicznych, szczególnie te-stów inteligencji, postaw, stanów afektywnych i osobowości
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań
• diagnozowania wybranych cech i właściwości z wykorzystaniem wybranych technik i narzędzi diagnostycznych
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• gotowość do realizowania zadań zespołowych, zaangażowanie we współpracę
• gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa
• gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą psychologa w obszarze diagnozy psychologicznej człowieka dorosłego
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny w formie testu jednokrotnego wyboru oraz/lub pytań otwartych. Do egzaminu może przystąpić jedynie osoba, która otrzymała pozytywną ocenę z laboratorium.
• Laboratoria:
Praca zaliczeniowa na którą składa się:
Przeprowadzenie badania psychologicznego człowieka dorosłego z wykorzystaniem wskazanych narzędzi diagnostycznych, testów i kwestionariuszy
Przygotowanie raportu (studium przypadku) z postępowania diagnostycznego (w tym analiza wyników ilościowych i jakościowych).
Oceniana będzie poprawność diagnostyczna, umiejętność opracowania danych ilościowych i jakościowych oraz ich interpretacja, umiejętność opracowania studium przypadku.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Ogólne wyznaczniki oceniania:
• Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów
• Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów
• Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów
• Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów
• Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów
Literatura
Podstawowa:
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
Kryteria diagnostyczne WHO (https://icd.who.int/browse10/2016/en#/V)
Paluchowski, W. J. (2011). Diagnoza psychologiczna: Podejście ilościowe i jakościowe. Wydawnictwo Naukowe" Scholar".
Carson R.C., Butcher J.N., Mineka S., 2003: Psychologia zaburzeń. Człowiek we współczesnym świecie. GWP, Gdańsk.
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
• Stemplewska- Żakowicz, K., Krejtz, K. (2005) Wywiad psychologiczny. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
• Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP
• Stemplewska-Żakowicz, K. i Paluchowski, W. J. (2008). Podstawy diagnozy psychologicznej. W: J. Stre-lau i D. Doliński (red.), Psychologia. Gdańsk: GWP.
B. H. Sęk (2000), Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: