Diagnoza psychologiczna dziecka 2.5-DIAGDZ-Z
Zakres tematów:
1. Diagnoza psychologiczna dziecka. Zagadnienia wstępne.
2. Diagnoza psychologiczna dziecka: definicja diagnozy i diagnozowania, cele, funkcje, typy. Podstawowe pytania w diagnozowaniu
dziecka.
3. Diagnoza psychologiczna dziecka. Nawiązanie relacji z dzieckiem i rodzicami/opiekunami prawnymi
4. Strategie komunikowania się z dzieckiem w różnych okresach rozwoju.
5. Obserwacja i wywiad w procesie diagnostycznym.
6. Rysunek i zabawa w diagnozie dziecka
7. Dziecko jako osoba badana – prawa i obowiązki
8. Etyka w diagnozie psychologicznej dzieci i młodzieży.
9. Rodzinny kontekst w diagnozie psychologicznej dziecka
10. Testy psychologiczne niezbędne w diagnozowaniu obszaru funkcji poznawczych, emocji oraz rozwoju społecznego dziecka.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
K_W01 Student zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
K_U02 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy
złożonych problemów wychowawczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań
praktycznych;
K_U04 posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje
problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje
wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;
Kryteria oceniania
Laboratorium:
- 3 Kolokwia wejściowe z zakresu psychologii rozwojowej - 30% oceny
- Kolokwium ze znajomości budowy i zastosowania testów psychologicznych - 20%
- Wykonanie badania i stworzenie diagnozy psychologicznej dziecka (opis i nagranie)- 50%
Egzamin pisemny
Ocena z egzaminu:
Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów
Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów
Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów
Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów
Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów
Literatura
Emde, R.N. (2007). Klasyfikacja diagnostyczna DC:0-3R. Warszawa: Fundament.
Krasowicz-Kupis, G., Wiejak, K., Gruszczyńska, K. (2015). Katalog metod diagnozy rozwoju poznawczego dziecka na etapie edukacji
przedszkolnej i wczesnoszkolnej, tom I. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Schaffer H. R. (2007). Psychologia dziecka, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: