Etyka w biznesie 2.5-ETYKA-BIZ-Z
A. Problematyka konwersatorium:
1. Podmiotowość człowieka w pracy
2. Aksjologiczne podstawy etyki biznesu
3. Filozofia gospodarcza jako podstawa etyki gospodarczej
4. Historia nauk o gospodarce z perspektywy filozofii i etyki gospodarczej
5. Polskie tradycje etyki życia gospodarczego
6. Podstawy etyki życia gospodarczego w katolickiej myśli społecznej
7. Miejsce etyki i moralności w praktyce gospodarczej
8. Społeczna odpowiedzialność biznesu i sposoby jest raportowania
9. Człowiek w organizacji jako źródło działań odpowiedzialnych społecznie
10. Korzyści dla przedsiębiorstwa i interesariuszy zewnętrznych z wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• scharakteryzować najważniejsze podejścia teoretyczne w etyce biznesu
• wymienić i opisać zalety i wady oraz zastosowania poszczególnych podejść teoretycznych;
• zrozumieć specyfikę zastosowania etyki w biznesie;
Umiejętności
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• wybrać metodę analizy etycznej odpowiednią do napotkanego problemu
• objaśniać zasadność stosowania wybranej metody
• zinterpretować wyniki w perspektywie konkretnego problemu praktycznego
• wykorzystywać w praktyce posiadaną wiedzę psychologiczną do efektywnego funkcjonowania w biznesie i jego otoczeniu.
Kompetencje społeczne
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość sensu zastosowań etyki w biznesie i życiu codziennym
• gotowość do wykorzystywania psychologicznej wiedzy badawczej w kontekście problemów etycznych
• zaangażowanie w działanie
• rozwagę/dojrzałość w zakresie doboru metod w zależności od warunków
• profesjonalizm w rozwiązywaniu problemów etycznych
• odpowiedzialność i świadomość
• świadomość problemów etycznych, podejmowanie ich analizy i prób rozwiązania.
Kryteria oceniania
B. Formy zaliczenia:
1. Konwersatorium.:
• Przy ustalaniu oceny końcowej brane są po uwagę:
• obecność na zajęciach (warunek wynikający z Regulaminu studiów)
• aktywność na zajęciach (udział w dyskusji)
• Podstawowym składnikiem oceny końcowej jest:
• krytyczne opracowanie i prezentacja aktualnego raportu CSR albo zbioru pięciu skutecznych praktyk społecznej odpowiedzialności biznesu albo przeprowadzenie badania pilotażowego z obszaru etyki w biznesie na podstawie samodzielnej kwerendy literatury i całości materiału omówionego w trakcie zajęć.
Kryteria oceny opracowania raportu/pięciu praktyk/przeprowadzonego badania:
- logiczny porządek prezentowanych treści
- merytoryczne uzasadnienie wyboru danego raportu/praktyk/badania
- krytyczne omówienie prezentowanych treści zgodnie z wytycznymi GRI lub standardami metodologicznymi psychologii
- objętość treści adekwatnie dobrana do ilości czasu przeznaczonego na prezentację
- próba zaktywizowania grupy słuchaczy
- odpowiedzi na pytania prowadzącego dot. treści opracowania
- odpowiedzi na pytania słuchaczy dot. prezentacji.
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć
1. Bartkowiak, G. (2011). Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym. Wydawnictwo Difin.
2. Blanchard, K., Peale, N.V. (2008). Etyka biznesu. Wydawnictwo Studio Emka.
3. Gasparski, W. (2013). Biznes, etyka, odpowiedzialność. Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Klimek, J. (2014). Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań. Wydawnictwo Difin.
5. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Perspektywy i kierunki rozwoju. (2012). Karaszewski, R., Paluszek, A., Karwac-ka, A. (red.). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
6. Buglewicz, K. (2017). Społeczna odpowiedzialność biznesu. Wydawnictwo PWE.
7. Chudzicka-Czupała, A. (2012). Filozofia moralna jednostek jako przesłanka dobrych praktyk w biznesie.
8. Etyka biznesu, gospodarki i zarządzania. (1999). Gasparski, W., Lewicka-Strzałecka, A., Miller, D. (red.). Wydawnic-two WSHE.
9. Etyka biznesu w perspektywie humanistycznej. (2011). Szulczewski, G. (red.). Wydawnictwo SGH.
10. Szulczewski, G. (2012). Rozważania o miejscu etyki i moralności w teorii i praktyce gospodarczej. Wydawnictwo SGH.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: