Komunikacja, kultura i klimat organizacyjny 2.5-KOMUN-KUL
Treści programowe:
Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć
Problematyka wykładów:
1. Klimat organizacyjny, definicje podstawowe.
2. Metody badania klimatu organizacyjnego.
3. Kwestionariusz do pomiaru klimatu organizacyjnego autorstwa L. Rosenstiela i R. Boegela (1992).
4. Klimat organizacyjny a satysfakcja z pracy.
5. Klimat organizacyjny a zachowania obywatelskie.
6. Klimat organizacyjny a wypalenie zawodowe.
7. Zmiana i rozwój organizacji.
8. Komunikacja w organizacji.
9. Minnesocki kwestionariusz zadowolenia z pracy (Minnesota Satisfaction Questionnaire MSQ– Schort Form) w tłumaczeniu Z. Boruckiego
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student :
- zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
- zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym;
- posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT);
- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;
- potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
- jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;
- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
- potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają: realizacja projektu zespołowego wraz z prezentacja na forum grupy, aktywność i obecność na zajęciach. Realizacja projektu: oceny 2 - zadanie niezrealizowane, 5 zadanie zrealizowane, projekt nie zawiera błędów a
Projekt podlega ocenie w zakresie:
- ocena podstaw teoretycznych projektu;
- ocena planu realizacji projektu i problemu badawczego;
- ocena prezentacji wyników diagnozy;
- ocena interpretacji wyników w odniesieniu do obszaru rynku oraz wymagań stawianych menedżerom.
Każdy z punktów pozwala uzyskać 20% ze 100% wyników a pozo-stałe 20 % przydzielone może zostać za estetykę projektu oraz jego walory merytoryczne.
prezentacja została przygotowana starannie.
Literatura
1. Cameron, K. S., Quinn, R. E. (2003). Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana: model wartości konkurujących. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
2. Grabosz, J. (2014). Audyt komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie: propozycja narzędzia diagnostycznego. W: B. A. Basińska, I. Garnik (red.). Zarządzanie informacyjnym środowiskiem (s. 37-55). Gdańsk: Wydział Za-rządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
3. Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE.
4. Koźmiński, A. K., Jemielniak, D., Latusek, D. (2009). Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji. E-mentor, 3(30), 4-14.
5. Durniat, K. (2016). Badanie klimatu organizacyjnego z wykorzystaniem zaadaptowanego kwestionariu-sza Rosen-stiela i Boegela. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(3.2), 41-58.
6. Koźmiński, A. K., Jemielniak, D., Latusek, D. (2009). Współczesne spojrzenie na kulturę organizacji. E-mentor, 3(30), 4-14.
7. Lubrańska, A. (2011). Klimat organizacyjny a doświadczanie wypalenia zawodowego. Medycyna Pracy, 62(6), 623-631.
8. Petruk, E., Lipińska-Grobelny, A., Kozanowska, M., Wajszczak, E., & Nogalski, B. Klimat organizacyjny a satysfakcja z pracy w Służbie Więziennej. Kwartalnik poświęcony zagadnieniom kryminologicznym i penitencjarnym, 83.
9. Robak, E. (2013). Satysfakcja z pracy i jej wpływ na zachowania pracownicze. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, (9), 73-83.
10. Senior, B. (2003). Zmiana w organizacji i rozwój organizacji. W: N. Chmiel (red.). Psychologia pracy i organizacji. (s. 381-416). Gdańsk: GWP.
11. Turek, D., & Czaplińska, I. (2014). Praktyki ZZL, klimat organizacyjny i postrzeganie wsparcia menedżerskiego a zachowania obywatelskie pracowników. Organization and Management, (164).
12. Wudarzewski, G. (2016). Początki zainteresowań problematyką klimatu organizacyjnego w polskiej literaturze naukowej. The Central European Review of Economics and Management, 16(1), 55-72.
13. Wudarzewski, G. (2012). Wybrane koncepcje klimatu organizacyjnego. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 32, 221-242.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: