Komunikacja, kultura i klimat organizacyjny 2.5-KOMUN-KUL-Z
Treści programowe:
Treści realizowanych podczas zajęć, przy czym uwzględnia się podział na poszczególne formy zajęć.
Problematyka wykładów:
1. Kultura organizacyjna, definicje podstawowe.
2. Kwestionariusz do oceny kultury organizacji Cameron i Quinn.
3. Model wartości konkurujących Cameron i Quinn.
4. Kultura jako zaprogramowanie umysłu, symbole, bohaterowie, rytuały i wartości.
5. Wymiary kultur narodowych.
6. Kultury organizacyjne w ujęciu Hofstede.
7. Sporządzanie profilu kultury organizacji.
8. Kwestionariusz do pomiaru klimatu organizacyjnego autorstwa L. Rosenstiela i R. Boegela (1992).
9. Model wartości konkurujących jako narzędzie diagnostyczne i wspierające proces zmian kultury organizacyjnej.
10. Zmiana i rozwój organizacji.
11. Komunikacja w organizacji.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student :
- zna terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
- zna teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii; zna zasady praktyki opartej na dowodach; ma uporządkowaną wiedzę o zdrowiu i chorobie, normie i patologii człowieka w wymiarze psychologiczym;
- posiada rozszerzoną wiedzę o wpływie na rzeczywistość społeczną i kulturową oraz jej odbiorze, w aspekcie mechanizmów psychologicznych.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, przetwarzania i interpretowania informacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych rozmaitej natury, przy wykorzystaniu różnych źródeł z zastosowaniem technologii informatycznej (ICT);
- posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;
- potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
- jest gotowy do realizowania zadań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;
- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
- potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści.
Kryteria oceniania
C. Podstawowe kryteria oceny:
Projekt podlega ocenie w zakresie:
- ocena podstaw teoretycznych projektu;
- ocena planu realizacji projektu i problemu badawczego;
- ocena prezentacji wyników diagnozy;
- ocena interpretacji wyników w odniesieniu do obszaru rynku oraz wymagań stawianych menedżerom.
Każdy z punktów pozwala uzyskać 20% ze 100% wyników a pozo-stałe 20 % przydzielone może zostać za estetykę projektu oraz jego walory merytoryczne.
Literatura
1. Cameron, K. S., Quinn, R. E. (2003). Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana: model wartości konkurujących. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
2. Hofstede, G., Hofstede, G. J. (2000). Kultury i organizacje. Warszawa: PWE.
3. Senior, B. (2003). Zmiana w organizacji i rozwój organizacji. W: N. Chmiel (red.). Psychologia pracy i organiza-cji. (s. 381-416). Gdańsk: GWP.
4. Durniat, K. (2016). Badanie klimatu organizacyjnego z wykorzystaniem zaadaptowanego kwestionariusza Rosen-stiela i Boegela. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 17(3.2), 41-58.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: