Konteksty pomocy psychologicznej 2.5-KONTEKST
1. rodzaje pomocy psychologicznej
2. kompetencje pomagającego
3. czynniki pomocne w relacji z psychologiem i czynniki utrudniające relację
4. Ustalenie kontraktu z klientem.
5. Sytuacje trudne w kontakcie z klientem.
6. Zrozumienie problemu pacjenta.
7. Konceptualizacja poznawcza problemu klienta.
8. Rozpoznawanie sytuacji problemowych przez klienta.
9. Rozpoznawanie emocji pacjenta.
10. Pomoc indywidualna a grupowa.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• definiować poszczególne rodzaje sytuacji pomocowych, kryzysowych
• wymienić i opisać źródła zaburzeń i dysfunkcji wymagających udzielenia pomocy psychologicznej
• scharakteryzować obszary funkcjonowania człowieka których dysfunkcje wymagają stosowania pomocy psychologicznej
• scharakteryzować dysunkcje człowieka w jego cyklach rozwojowych
• scharakteryzować dysfuncje społeczne prowadzące do zaburzeń wymagających pomocy psychologicznej
• znać zasady i normy etyczne przy udzielaniu pomocy psychologicznej
• znać działania profilaktyczne i interwencyjne związane z pomocą psychologicznąUmiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• interpretowania na podstawie obserwacji i wywiadu dysfuncji człowieka warunkujacych udzielenie pomocy psychologicznej
• wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu pomocy psychologicznej w sytuacji wymagajacej interwencji psychologicznej
• sprawnie nawiazać dobry kontakt terapeutyczny i kontrolować jakość tego kontaktu
• twórczego i indywidualnego podejścia do problemów pacjenta opartego na podstawach teoretycznych i etycznych
• wieloaspektowej i wnikliwej obserwacji i diagnozowania sytuacji kryzysowych człowieka
• prowadzenia rozmowy i udzielenia pomocy zarówno w kontakcie indywidualnym jak i grupowymKompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość swojej wiedzy na temat pomocy psychologicznej i konieczności doskonalenia swojego warsztatu terapetycznego
• jest gotowy do niesienia pomocy psychologicznej w sytuacjach kryzysu człowieka
• rozwagę w podejmowaniu działań pomocowych
• jest odpowiedzialny za kontakt z czlowiekiem potrzebującym pomocy i wsparcia psychologicznego
• jest przekonany o konieczności zachowania zasad profesjonalizmu i zasad etycznych w pracy z człowiekiem
• jest świadomy specyfiki pracy z człowiekiem potrzebujacym pomocy psychologicznej
Kryteria oceniania
Do zaliczenia warsztatów wymagana jest obecność podczas zajęć, aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach
1. Warsztaty: kolokwium pisemne w formie testu jednokrotnego wyboru
2. Wykonanie pracy zaliczeniowej w formie prezentacji multimedialnej – wywiad z osoba korzystającą z pomocy psychologa
Literatura
1. Santorski J. „ABC pomocy psychologicznej” Jacek Santorski&Co Agencja Wydawnicza, Warszawa, 1993
2. Padesky Ch.A., Greenberg D. „Umysł ponad nastrojem”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2004
3. Beck J.S. „Terapia poznawcza” Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Greenstone J.L., Leviton S.C. „Interwencja kryzysowa” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
2. Badura Madej W., Dobrzyńska Mesterhazy A. „Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2000
3. Czabała J. Cz. „Czynniki leczące w psychoterapii', WN PWN, Warszawa, 2008
4. Richard J., Burl G. „Strategie interwencji kryzysowej”, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa, 2008
5. Kotller J. „Skuteczny terapeuta” GWP, Gdańsk, 2003
6. Hayes J., Gelso Ch. „Relacja terapeutyczna” GWP, Gdańsk, 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: