Metodologia badań psychologicznych - od teorii do hipotez 2.5-METBAD-TH-Z
Cele przedmiotu::
- w zakresie wiedzy: poznanie pojęć używanych w metodologii badań psychologicznych; poznanie specyfiki metodolo-gicznej psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych)
- w zakresie umiejętności: nabycie umiejętności sformułowania problemu badawczego i hipotez oraz zaprojektowania, przeprowadzenia oraz zanalizowania badania empirycznego; nabycie umiejętności opracowania raportu z przeprowa-dzonego badania (napisania pracy empirycznej) oraz zaprezentowania wyników badań ( tworzenia prezentacji multime-dialnej).
- w zakresie kompetencji: kształtowanie gotowości do podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażowania się we współpracę w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu badań psycholo-gicznych; poszerzanie świadomości w zakresie zasad etyki badań psychologicznych.
Treści programowe:
1. Hipoteza jako wysnuta z teorii odpowiedź na pytanie badawcze
a) jak w praktyce wygląda schemat postępowania badawczego w psychologii
b) jak poszukiwać problemu badawczego
c) rodzaje hipotez
d) ćwiczenia w poprawnym stawianiu pytań oraz hipotez badawczych
e) stawianie własnych hipotez w oparciu o wybrane makro-teorie
2. Zmienne i ich operacjonalizacja: ćwiczenia w zastosowaniu klasyfikacja Stevensa w tworzeniu i pomiarze zmiennych w badaniach empirycznych; budowanie wskaźników zmiennych i dobór narzędzi pomiarowych; przykłady i ćwiczenia w modelowaniu badań empirycznych: badania różnicowe i korelacyjne (bez manipulacji).
3. „Małe” projekty badawcze (Chi2-T-test-Korelacja-U-Manna-Whitneya) - praca w grupach nad projektami badawczymi i prezentacje projektów.
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• znać i definiować terminologię używaną w metodologii badań psychologicznych:
• znać miejsce psychologii w systemie nauk empirycznych;
• znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych);
• rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego głównie w odniesieniu do typowych narzędzi wykorzystywanych w psychologii i podlegających takiej ochro-nie;
• rozumieć zasady etyki zawodowej;
rozumieć jak wiedza wynikająca z badań (zastosowania metodologii) pozwala wyjaśnić rzeczywistość społeczną w aspekcie mechanizmów psychologicznych.
Umiejętności – w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• na podstawie wiedzy i obserwacji na temat zjawisk psychologicznych i społecznych przy wykorzystaniu różnych źródeł sformułować problem badawczy i hipotezy oraz zaprojektować i przeprowadzić bada-nie empiryczne;
• prezentować i interpretować wyniki badań (prezentacje multimedialne, raporty i ustne wypowiedzi¬);
• na podstawie wyników badań generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów psychologicznych.
Kompetencje społeczne – w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażu-je się we współpracę;
• potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowaniu badań psychologicznych;
• ma świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej;
• potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne.
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia:
ocena końcowa jest wystawiana na podstawie 1) wykonania pracy zaliczeniowej, którą jest projekt badawczy 2) prezentacji pracy zaliczeniowej (pisemnej w formie raportu i/lub multimedialnej) 3) opcjonalnie: ocen cząstkowych z realizacji dodatkowych zadań
Kryteria oceny:
poprawność wnioskowania (wywodu),
poprawność pytań i hipotez,
oryginalność,
poprawność formalna (językowa, edycyjna, podstawy stylu APA)
Literatura
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:
A.1. wykorzystywana podczas zajęć i A.2. studiowana samodzielnie przez studenta
1. Brzezinski, J., Zakrzewska, M. (2008). Metodologia. Podstawy metodologiczne i statystyczne prowadzenia ba-da naukowych w psychologii. W: J. Strelau, D. Doliski (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 175-302). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
2. Shaughnessy J.J., Zechmeister E. B.i Zechmeister J.S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
3. Francuz P. i Mackiewicz R. (2006). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL
4. Piber – Dąbrowska K., Cypryańska M. i Wawrzyniak M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: SWPS Academica
5. Stanisz, A. (2006). Przystępny kurs statystyki: z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. T. 1-3. Kraków: StatSoft.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: