Metodologia badań psychologicznych I 2.5-METBADPS1-Z
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Rodzaj przedmiotu
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
znać i definiować terminologię używaną w metodologii badań psychologicznych:
znać miejsce psychologii w systemie nauk empirycz-nych;
znać specyfikę metodologiczną psychologii (główne modele badawcze, strategie i metody badań stosowa-nych w naukach społecznych);
rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony wła-sności intelektualnej i prawa autorskiego głównie w od-niesieniu do typowych narzędzi wykorzystywanych w psychologii i podlegających takiej ochronie;
rozumieć zasady etyki zawodowej;
rozumieć jak wiedza wynikająca z badań (zastosowa-nia metodologii) pozwala wyjaśnić rzeczywistość spo-łeczną w aspekcie mechanizmów psychologicznych.
Umiejętności – w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
na podstawie wiedzy i obserwacji na temat zjawisk psy-chologicznych i społecznych przy wykorzystaniu róż-nych źródeł sformułować problem badawczy i hipotezy
prezentować i interpretować założenia i wyniki badań (prezentacje multimedialne, raporty i ustne wypowiedzi-);
na podstawie wyników badań generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów psychologicznych.
Kompetencje społeczne – w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
wykazuje gotowość w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań badawczych w zakresie psychologii; angażuje się we współpracę;
potrafi wykazać zaangażowanie w projektowanie, planowanie i realizowaniu badań psychologicznych;
ma świadomość w zakresie zasad etyki zawodowej;
potrafi w sposób przedsiębiorczy zaplanować i przeprowadzić badanie empiryczne.
Kryteria oceniania
Konwersatoria: ocena końcowa jest wystawiana na podstawie 1) wykonania pracy zali-czeniowej, którą jest poprawne postawienie hipotez w oparciu o wybra-ną teorię średniego zasięgu 2) prezentacji pracy zaliczeniowej (ustnej) 3) opcjonalnie: ocen cząstkowych z realizacji dodatkowych zadań Laboratoria: Sprawdzian wiedzy praktycznej C. Podstawowe kryteria - poprawność merytoryczna - poprawność wnioskowania - poprawność prezentowania
C. Podstawowe kryteria Ocena sprawdzianu końcowego (wykład): - Umiejętność stosowania omawianych pojęć, stopień opanowania warsztatu badawczego z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu Ocena konwersatoriów: - Ocena z konwersatoriów jest ustalana indywidualnie na podstawie końcowej prezentacji wywodu teoretycznego. Ocena może być podniesiona w przypadku wyróżniającej się aktywności na zajęciach lub obniżona w przypadku braku aktywności/obecności. Opuszczenie powyżej 2 godzin lekcyjnych zajęć uniemożliwia uzyskania pozytywnej oceny z konwersatoriów
Literatura
1. Brzeziński, J. (2021). Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Francuz P. i Mackiewicz R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: KUL.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: