Metody i narzędzia w psychologii pracy 2.5-METNARZPR
Celem zajęć jest pogłebiona analiza zasad konstrukcji oraz metod oceny trafności i rzetelności testów psychologicznych. Z perspektywy psychologi pracy i organizacji wydaje się ważne wskazanie i uzasadnienie znaczenia określonych psychospołecznych warunków pracy w sytuacji zastosowania wybranych narzedzi pomiaru. Specyfika funkcjonowania diagnozowanej organizacji ma istotne znaczenie w doborze narzedzi o określoncyh podstawach teoretycznych. Ważne jest uwrażliwienie studentów na związki teorii leżących u podstaw konstrukcji narzedzia ze specyfiką zachowań występujących w diagnozowanych obszarach organizacji.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• scharakteryzować najważniejsze koncepcje teoretyczne mierzone w psychologii pracy i organizacji
•
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• analizować problemy organizacji na poziomie indywidualnym i grupowym w oparciu o narzędzia stosowane w psychologii pracy
• dobierać narzędzia mierzące wybrane aspekty działania pracowników w organizacji
• projektować działania i sugerować rozwiązania usprawniające działania organizacji
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość funkcjonowania człowieka w organizacji
• zdolność budowania relacji z otoczeniem gospodarczym
Literatura
Baka, Ł., Derbis, R., & Walczak, R. (2015). Psychometryczne właściwości
Kwestionariusza Zachowań Kontrproduk-tywnych CWB-C. Czasopismo Psychologiczne, 21(2), 163-174.
Bańka, A., Wołoska, A., & Bazińska, R. (2002). Polska wersja Meyera i Alen Skali Przywiązania do Organizacji. Cza-sopismo Psychologiczne, 8(0), 65–74.
Biela, A., Kamiński, L., Manek, A., Pietraszkiewicz, H., Sienkiewicz, Z. i Szumielewicz,
J. (1992). Kwestionariusz Lubelski Analizy Stanowiska Pracy (KLASP). Lublin:
RW KUL.
Biela, A., & Rożnowski, B. (2018). Europejski Kwestionariusz Analizy Stanowisk Pracy (EKASP). Studia Oeconomica Posnaniensia, 5.
Chirkowska-Smolak, T. (2018). Polska adaptacja kwestionariusza do pomiaru wypalenia zawodowego OLBI (The Oldenburg Burnout Inventory). Studia Oeconomica Posnaniensia, 6(3 Narzędzia i metodyki badawcze psychospo-łecznych problemów organizacji i zarządzania), 27-47.
Czarnota-Bojarska, J. (2010). Dopasowanie człowiek-organizacja i tożsamość organizacyjna. Wydawnictwo Nauko-we Scholar Sp. z oo.
Derbis, R., & Baka, Ł. (2011). Znaczenie wsparcia społecznego i zaangażowania w pracę dla związku stresorów w pracy i wypalenia zawodowego. Czasopismo Psychologiczne, 17(2), 277-287.
Derbis, R., & FIlipkowski, J. A. (2018). Motywacja osiągnięć, ciemna triada i zaangażowanie w pracę jako korelaty zachowań kontrproduktywnych. Czasopismo Psychologiczne, 24(3).
Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Pasikowski, T. (2000). Polska adaptacja kwestionariusza Maslach Burnout Inventory. W: Sęk H.[Red.]. Wypalenie Zawodowe. Przyczyny, Mechanizmy, Zapobieganie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 135–149.
Terelak, J. F., & Lewandowska, J. (2000). Polska adaptacja skali stresu zawodowego CL Coopera, H. Kahna i S. Williamsa. Studia Psychologica, UKSW.
Walczak, R., & Derbis, R. (2017). Podstawowe samowartościowanie – walidacja polskiej wersji skali do pomiaru Core Self-Evaluations. Czasopismo Psychologiczne - Psychological Journal, 23(1), 147–158. https://doi.org/10.14691/CPPJ.23.1.147
Walczak, R. B., & Vallejo-Martín, M. (2021). Working conditions and their impact on work satisfaction in migrating and non migrating workers. Factor structure of the Polish version of the Working Conditions Questionnaire. Health Psychology Report, 9(1), 87-100.
Zalewska, A. (2003). Skala Satysfakcji z Pracy–pomiar poznawczego aspektu ogólnego zadowolenia z pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: