Podstawy pomocy psychologicznej 2.5-PODSTPOM-Z
Cele przedmiotu::
- w zakresie wiedzy
zapoznanie studenta z podstawową wiedzą z zakresu udzielania pomocy psychologicznej, z wiedzą na temat funkcjonowania w kryzysie i towarzyszących mu zaburzeń
- w zakresie umiejętności
ukształtowanie u studenta umiejętności praktycznego zastosowania wybranych metod pracy w różnych obszarach pomocowych
- w zakresie kompetencji
kształtowanie gotowości w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań związanych z udzielaniem pomocy; rozwijanie zaangażowania we współpracę; kształtowanie świadomości w zakresie zasad etyki zawodowej w procesie udzielania pomocy
W cyklu 2023/24-Z:
1. Pojęcie pomocy psychologicznej, cele i rodzaje pomocy - wprowadzenie |
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2023/24-Z: Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN
Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo
Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne | Ogólnie: Brzezińska, A.I., Toeplitz, Z. (red.) (2007). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzie-ży. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
Kennedy, E., Charles, S. (2010). Jak pomagać dobra radą. Poradnik. Kraków: WAM.
| W cyklu 2022/23-Z: Czabała, J. C. (2008). Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2019). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN
Egan, G. (2002). Kompetentne pomaganie. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo
Feltham, C., Horton, I. (2013). Psychoterapia i poradnictwo. T. 1 i 2. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Kotller J. (2003). Skuteczny terapeuta. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne |
Rodzaj przedmiotu
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• Posługiwać się terminologią z zakresu pod-staw pomocy psychologicznej na poziomie rozszerzonym
• Zaprezentować teoretyczne podstawy działań profilaktycznych i interwencyjnych w zakresie właściwym dla psychologii, z uwzględnieniem zasad praktyki opartej na dowodach
• Wykazywać się uporządkowaną i pogłębioną wywiedzą obejmującą mechanizmy zaburzeń związanych z sytuacjami kryzysowymi
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• Pogłębionego obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania złożonych sytuacji, analizowania motywów i wzorów zachowań osób w kryzysie
• Diagnozowania wybranych właściwości z wykorzystaniem wybranych technik
• Obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych oraz analizowania motywów i wzorów zachowań osób w kryzysie
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• Gotowość do określania priorytetów, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z zawodem psychologa
• Gotowość do zachowywania się w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej, dostrzegania i formułowania problemów moralnych i etycznych związanych z pracą
Kryteria oceniania
• Dostateczny – student uzyskał minimum 60% punktów
• Dostateczny plus – student uzyskał minimum 70% punktów
• Dobry – student uzyskał minimum 80% punktów
• Dobry plus – student uzyskał minimum 90% punktów
• Bardzo dobry – student uzyskał minimum 95% punktów
Literatura
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
wykorzystywana podczas zajęć
Drat-Ruszczak, K., Drążkowska – Zielińska, E. (2005). Podręcznik pomagania. Podstawy pomocy psychologicznej. Szkoły i kierunki psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
Sęk, H., Brzezińska, A. I. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki t.2 (s. 735-784). Gdańsk: GWP.
studiowana samodzielnie przez studenta
James, R. K., Gilliland, B., E. (2005). Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. Warsza-wa: PARPA.
Kubacka- Jasiecka, D. (2010). Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwa Aka-demickie i Profesjonalne.
Okun, B.F. (2002). Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Literatura uzupełniająca
Brzezińska, A.I., Toeplitz, Z. (red.) (2007). Problemy etyczne w badaniach i interwencji psychologicznej wobec dzieci i młodzie-ży. Warszawa: Wydawnictwo SWPS „Academica”.
Kennedy, E., Charles, S. (2010). Jak pomagać dobra radą. Poradnik. Kraków: WAM.
W cyklu 2023/24-Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023/24-Z:
Zajęcia odbywają się na MSTeams https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aJXN1G8kgwcuICnZXzMcyj0LT8fKukGadYVExdse0UBM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=e41a33e0-6fd2-4c6d-a159-520fbb200c66&tenantId=8bc347df-2832-4d9d-b10a-fbdbdc7fe2e5 Proszę o dołączenie do zespołu najpóźniej 15 minut PRZED rozpoczęciem wykładu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: