Psychopatologia ogólna 2.5-PPATO
Treści programowe:
1. Koncepcje normy i patologii a klasyfikacje zaburzeń psychicznych. Wskaźniki zaburzeń. Psychologia kliniczna, psychiatria a psychopatologia – wzajemne zależności.
2. Epidemiologia zaburzeń. Społeczno – kulturowy kontekst kształtowania normy i patologii.
3. Kontrowersje wokół pojęć zdrowia psychicznego i choroby (norma i patologia)
4. Specjalista Psychologii Klinicznej – status prawny w polskim systemie opieki zdrowotnej
5. Specjalista Psychologii Klinicznej –ścieżka uzyskania tytułu specjalisty
6. Przyczyny powstawania zaburzeń psychicznych – paradygmaty psychopatologii.
7. Podstawy kryteria klasyfikacji zaburzeń psychicznych w systemach klasyfikacyjnych ICD-10, DSM-IV i DSM-V
8. Psychopatologia ogólna: zaburzenia prostych i złożonych czynności psychicznych. Klasyfikacje i objawy zaburzeń procesów poznawczych, emocjonalnych i motywacyjnych. Zaburzenia świadomości i orientacji. Wprowadzenie pojęć „symptom”, „zespół”.
9. Psychopatologia – objawy i zespoły zaburzeń psychicznych cz. I.
10. Psychopatologia – objawy i zespoły zaburzeń psychicznych cz. II.
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma ogólną wiedzę na temat psychopatologii i klasyfikacji zaburzeń psychicznych oraz ich uwarunkowań Posiada wiedzę na temat biologicznych i psychologicznych teorii powstawania zaburzeń u człowieka
Student ma również pogłębioną samoświadomość zawodową w zakresie możliwości i ograniczeń, wykorzystując ją dla celów zawodowych oraz indywidualnego rozwoju. Integruje informacje z zakresu różnych dyscyplin na temat prawidłowego i zaburzonego funkcjonowania człowieka oraz potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk społecznych z perspektywy jednostki i grupy.
Kryteria oceniania
Egzamin
Wykłady: egzamin pisemny. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest uzyskanie, co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi. Test wielokrotnego wyboru.
Ocena wiedzy
Test wielokrotnego wyboru
5.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 93%-100%
4.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 85%-92%
4.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 77%-84%
3.5 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 69%-76%
3.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia na poziomie 61%-68%
2.0 – wykazuje znajomość treści kształcenia poniżej 60%
Literatura
Literatura podstawowa
1. Cierpiałkowska, L. (2007) Psychopatologia. Warszawa: Scholar.
2. Cierpiałkowska, L. Sęk H.red. (2016). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN
3. Seligman. M., Walker E., Rosenhan D. Psychopatologia. Zysk i S-ka, Poznań, 2003.
4. Rybakowski J, Pużyński S., Wciórka J.(2010) Psychiatria. Tom 1 i 2. Wydawnictwo: Elsevier Urban & Partner, Wrocław
5. (2000): Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10, Kraków – Warszawa
6. CBOS – Centrum Badania Opinii Społecznej, Polacy o swoim zdrowiu oraz prozdrowotnych zachowaniach i aktywnościach, Warszawa 2012, https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_110_12.PDF
7. Dz. U. 1994 nr 111 poz. 53; Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia; http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU 19941110535 [dostęp: 02.05.2014].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: