Proseminarium magisterskie 2.5-PROSEMA
Wymagania wstępne: Student powinien: znać zasady edycji tekstu naukowego, zapisów bibliograficznych oraz posiadać umiejętność krytycznej analizy tekstu oraz planowania projektów badawczych
Cele przedmiotu:
- w zakresie wiedzy: uzyskanie wiedzy z zakresu realizowanego tematu pracy i zasad pisania pracy na stopień mgr.
- w zakresie umiejętności : ukształtowanie umiejętności analizy i syntezy testów naukowych oraz umiejętności projektowania badań własnych
- w zakresie kompetencji: uwrażliwienie na etykę prowadzenia badań w psychologii, prawa autorskie i plagiat.
Treści programowe:
A. Problematyka seminarium:
1. Wybór tematyki pracy w obszarze zainteresowań badawczych i kompetencji promotora
2. Analiza i synteza literatury– teoretyczne podstawy modelu badawczego
3. Formułowanie problemu badawczego i budowa modelu relacji między zmiennymi
4. Standardy redakcji tekstów naukowych wg APA.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:
Znać terminologię używaną w psychologii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym;
Mieć pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o charakterze, źródłach i miejscu psychologii w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk;
Znać i rozumieć podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz norm etycznych i zawodowych,
Mieć rozszerzoną wiedzę o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, zawodowych, kulturowych), oraz historycznej ewolucji poglądów na ich temat.
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
posiada umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań psychologicznych, formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody i techniki oraz konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny psychologii;
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
rozumie potrzebę dalszego rozwoju
jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą;
Potrafi zachować krytycyzm wobec odbieranej treści
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia*:
• zaliczenie z oceną
B. Formy zaliczenia:
1. seminarium:
Semestr I:
Pisemna prezentacja tematyki pracy i spisu literatury
Semestr II
Pisemna prezentacja teoretycznych podstaw dla planowanego modelu badawczego
Prezentacja pisemna modelu i metodologii badań własnych
C. Podstawowe kryteria:
ocena końcowa
ocena stopnia zaawansowania pracy magisterskiej
Semestr 1: Student nie może uzyskać oceny pozytywnej, jeśli nie przedstawi wstępnego tematu pracy oraz pisemnego spisu literatury (składającego się z minimum 20 pozycji)
Semestr 2: Do uzyskania oceny pozytywnej konieczne jest wybranie modelu teoretycznego, będącego podstawą do badań empirycznych i zbudowanie wstępnego modelu uzasadnionych relacji miedzy zmiennymi
Literatura
Wykaz literatury*
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1.
W zależności od wybranego tematu pracy do samodzielnego studiowana przez studenta
A.2
Brzeziński J. (2010). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN
Nęcka, E., Stocki, R., Jak pisać prace z psychologii. E-book.
A.3.
Harasimczuk J., Cieciuch J., (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA: Liberi Libri
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: