Psychologia ogólna : emocje i motywacja 2.5-PSEMOC
Problematyka wykładu:
1. Podstawowa problemy związane z rozumieniem emocji.
2. Klasyczne i współczesne teorie emocji.
3. Kategorie opisu i klasyfikacja emocji.
4. Biologiczne podstawy emocji. Emocje w ujęciu psychoewolucyjnym.
5. Związki łączące emocje i poznanie.
6. Ekspresja emocji. Różnice kulturowe i indywidualne w funkcjonowaniu afektywnym.
7. Kontrola emocji.
8. Podstawowe problemy związane z rozumieniem motywacji. Konflikty motywacyjne.
9. Klasyczne teorie motywacji.
10. Motywacja osiągnięć i motywacja wewnętrzna.
11. Motywacja związana z pojęciem ja i wartościami.
12. Motywacje homeostatyczne.
13. Motywacje heterostatyczne.
14. Motywacja w kontekście społecznym.
Problematyka konwersatoriów:
1. Potoczne i naukowe rozumienie emocji.
2. Czynniki wzbudzające emocje.
3. Metody badania emocji.
4. Zaburzenia emocjonalne.
5. Emocje a procesy poznawcze.
6. Ekspresja emocji.
7. Regulacja emocji i radzenie sobie ze stresem.
8. Prokrastynacja.
9. Motywacja wewnętrzna w ujęciu teorii autodeterminacji Ryana i Deciego.
10. Aspiracje do kariery i motywacja osiągnięć
11. Równowaga biologiczna organizmu.
12. Samoocena i motywy związane z ja.
13. Wartości jako dyspozycje motywacyjne.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1. Wykład: egzamin pisemny (test wielokrotnego wyboru z jedną odpowiedzią prawidłową; pytania otwarte, wymagające udzielenia krótkiej odpowiedzi pisemnej).
Podstawą do zaliczenia egzaminu jest znajomość treści lektury: Doliński, D. i Strelau. J. (2008-2020). Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 1. Gdańsk: GWP, rozdz. 7 Emocje i motywacja.
2. Konwersatoria: kolokwia
• Test z oceną niedostateczną należy poprawić. Poprawka może być tylko jedna. Poprawiać można jedynie prace, które uzyskały ocenę niedostateczną. Pozytywne oceny z testu nie podlegają negocjacji.
• Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Literatura
Uwaga: Nie wszystkie ważne zagadnienia z literatury zostaną omówione w czasie zajęć i nie wszystkie ważne zagadnienia z zajęć znajdują się w zadanej literaturze.
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć oraz zdania egzaminu (wykorzystywana podczas zajęć oraz studiowana samodzielnie przez studenta):
1. Doliński, D. i Strelau. J. (2008-2020). Psychologia. Podręcznik akademicki, Tom 1. Gdańsk: GWP, rozdz. 7 Emocje i motywacje.
2. Łosiak W. (2007). Psychologia emocji. Wydawnictwo: WAiP
3. Franken R.E. (2005-2012). Psychologia motywacji. Gdańsk: GWP.
4. Ekman P., Davidson R.J. (red.) (1999-2012). Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP.
5. Strelau J. (red) (2000) Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 2. Gdańsk: GWP Bańka, A. (2005). Motywacja osiągnięć. Postawy teoretyczne i konstrukcja skali do pomiaru motywacji osiągnięć w wymiarze międzynarodowym. Studio PRINT-B, Poznań.
6. Gasiul, H. (Ed.). (2018). Metody badania emocji i motywacji. Difin.
7. Jarymowicz, M., & Jasielska, D. (2011). Różnorodność emocji jako podstawa poczucia pełni szczęścia. Czasopismo Psychologiczne, 1(17), 87-95.
8. Kondratowicz, B., Zawadzka, A., & Godlewska-Werner, D. (2014). Aspiracje materialistyczne i niematerialistyczne a religijność.
9. Kolańczyk, A. (1999). Świadomość afektu w procesie psychicznym. Czasopismo Psychologiczne, 5(1), 43-54.
10. Niedźwieńska, A. (2001). Co jest szczególnego w efekcie lampy błyskowej? Czasopismo Psychologiczne, 7, 155-164.
11. Szczygieł, D. (2014). Regulacja emocji a dobrostan. Konsekwencje wyprzedzającej i korygującej regulacji emocji. Oblicza jakości życia, 193-209.
12. Wirga T., Pajestka G., Kopczak-Wirga A. (2018) Związek indukowanych emocji z ruminacjami i orientacją pozytywną. Czasopismo Psychologiczne, vol. 24(2), 269-277
13. Wojciszke, B., & Baryła, W. (2005). Skale do pomiaru nastroju i sześciu emocji. Czasopismo Psychologiczne, 11(1), 31-48.
14. Wróbel, M. (2008). O transferze emocji i nastrojów między ludźmi–mechanizm i psychologiczne wyznaczniki zarażenia afektywnego. Psychologia Społeczna, 3(8), 210-230.
15. Jankowski, T. (2006). Motywy związane z koncepcją siebie. Studia z Psychologii KUL, 13, 149-174.
16. Liberska, H. (2017). "Klasyczne" i współczesne podejścia do wartości. W: H.Liberska, A.Malina, D.Suwalska-Barancewicz (red.), Tradycja a nowoczesność. Wartości współczesnego człowieka - przedmiot, źródła, obszary i konflikty (s. 20-32). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: