Psychologia osobowości 2.5-PSOSOBOW-Z
Wykłady:
1. Wprowadzenie do psychologii osobowości: historia psychologii osobowości, nauka o osobowości, struktura oso-bowości, rozwój i funkcje osobowości, definiowanie osobowości i odróżnienie od pojęć pokrewnych
(charakter, temperament); podstawowe pytania i główne kontrowersje psychologii osobowości;
kryteria oceny teorii osobowości.
2. Podejścia badawcze w psychologii osobowości: badanie kliniczne, korelacyjne i eksperymentalne. Możliwości i ograniczenia każdego z podejść.
3. Koncepcje psychodynamiczne Z. Freud , A. Adler i C.G. Jung (struktura osobowości, rozwój, metody badawcze).
4. Neopsychoanaliza. Koncepcja K. Horney, E. Fromm (struktura osobowości, rozwój, metody badawcze).
5. Teorie cech i teorie czynnikowe (cz. I): Teoria cech G. Allporta. Znaczenie teorii Allporta dla rozwoju myśli pscho-logicznej, postulat systemowego eklektyzmu, koncepcja dojrzałej osobowości.
6. Teorie cech i teorie czynnikowe (cz. II): Teoria H. J. Eysencka i R. B. Cattella.
7. Koncepcja personologii i motywacyjna teoria potrzeb H.A. Murraya.
8. Humanistyczne teorie osobowości (cz. I): Organizmiczne podejście C. Rogersa; Koncepcja motywacji i potrzeb A. Maslowa.
9. Humanistyczne teorie osobowości (cz. II): Personalistyczno-egzystencjalne podejście V. Frankla.
10. Podsumowanie.
Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do zagadnień psychologii osobowości: Czym zajmuje się psychologia osobowości? Czym jest oso-bowość? Główne kontrowersje wokół osobowości (motywacja – charakter świadomy czy nieświadomy? co kształ-tuje osobowość – natura czy wychowanie? osoba czy sytuacja? program biologiczny czy intencjonalny?).
2. Klasyczna psychoanaliza (Freud) i nurt psychodynamiczny w teorii osobowości. Psychologia analityczna – Jung.
3. Neopsychoanaliza – Horney (neurotyczna osobowość – aspekt współczesny w terapii nerwic).
4. Fromm – analiza wyników badań nad syndromami „wzrostu” i „rozpadu” w oparciu o literaturę.
5. Teoria potrzeb i studium świadomej osoby (Murray, ogólne omówienie metod TAT, CAT).
6. Przykładowe teorie cech: Eysenck – ogólne omówienie EPQ-R; teoria Wielkiej Piątki - Costa i McCrae –
ogólne omówienie NEO-FFI lub NEO-PI-R.
7. Ogólne omówienie teorii społecznego uczenia się.
8. Psychologia humanistyczna: ogólne omówienie fenomenologicznej teorii Rogersa (założenia terapii rogeriańskiej)
lub Maslowa teorii motywacyjnej.
9. Psychologia humanistyczna: ogólne omówienie egzystencjalnej teorii Frankla.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: | W cyklu 2022/23-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie:
• zdefiniować osobowość w różnych ujęciach teoretycznych
• scharakteryzować różne aspekty osobowości
• wymienić i opisać najważniejsze teorie osobowości
• omówić różnorodność właściwości osobowości oraz istotę jej struktury i funkcji
• wskazać najistotniejsze kryteria odróżniania osobowości funkcjonującej normalnie od osobowości zaburzonej
Umiejętności
w wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien potrafić/mieć umiejętność:
• wytłumaczyć/objaśniać czym jest osobowość, jej rozwój, zmiany i stałość
• zastosować poszczególne teorie osobowości do analizy konkretnych przypadków
Kompetencje społeczne
w wyniku przeprowadzonych zajęć student ma/wykazuje:
• pogłębioną świadomość roli osobowości w funkcjonowaniu człowieka
• gotowość do rozumienia złożoności ludzkiej osobowości
• profesjonalizm i odpowiedzialność w rozumieniu i badaniu osobowości
Kryteria oceniania
1. Pisemny egzamin z treści przedmiotu (wykład) on-line wg propozycji osoby prowadzącej,
2. Kolokwium (konwersatorium) on-line wg propozycji osoby prowadzącej.
Egzamin
- ocena dostateczna: jeżeli student uzyska powyżej 60% punktów
- ocena dobra: jeżeli student uzyska 75% punktów
- ocena bardzo dobra: jeżeli student uzyska powyżej 90% punktów.
Zaliczenie ćwiczeń
Ocena końcowa jest ustalana na podstawie sumy punktów uzyskanych z różnych rodzajów aktywności (kolokwium, zadania cząstkowe, aktywność), wg zasady:
- ocena dostateczna: jeżeli student uzyska powyżej 60% punktów
- ocena dobra: jeżeli student uzyska 75% punktów
- ocena bardzo dobra: jeżeli student uzyska powyżej 90% punktów.
Literatura
Wykorzystywana podczas zajęć:
Gałkowska-Jakubik M. (2006). Tendencje konstruktywne i destruktywne w ujęciu Ericha Fromma. W: P. Francuz, W. Otrebski (red.). Studia z psychologii w KUL, 13, 11-33.
Hall C.S., Lindzey G. (2001): Teorie osobowości. Warszawa: PWN.
Oleś P.K. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Oleś P., Puchalska-Wasyl M., Sobol-Kwapińska M. (red.) (2006). O osobowości praktycznie wszystko. Ćwiczenia z psychologii osobowości. Warszawa-Lublin: Wydawnictwo Scholar, Wydawnictwo KUL.
Studiowana samodzielnie przez studenta:
Oleś P.K., Drat-Ruszczak K. (2008): Osobowość (w:) Strelau J., Doliński D. (red.): Psychologia. Podręcznik akademicki t. I. Gdańsk: GWP.
Pervin L.A., Cervone D. (2011): Osobowość, teoria i badania. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: